Friday, September 19, 2008

Semillas Suecas - barnutställning till Colombia om ett par veckor

Avstämningsmöte igår på Svenska institutet om utställningen Semillas Suecas, Svenska frön. En designutställning om barns rätt till en trygg och säker uppväxtmiljö där leken ses som central och livsavgörande. Den är finansierad via Svenska institutets SIDA-medel, speciellt för Colombia, men kommer också att erbjudas att gå vidare på turné, där både Mexico, Washington och Los Angeles har uttryckt intresse. Duktiga industridesignern Margarita Matiz Bergfelt har tagit initiativet, Svensk Form är producent och Svenska institutet finansierar och är djupt engagerad, inte minst i den ambitiösa seminarieverksamhet, work shops etc som ackompanjerar projektet. Svenska ambassadören i Bogota, Lena Nordström är föredömligt aktiv och kraftfull på plats. Margarita är en multitalang, hon har tagit fram konceptet, gör hela grafiska programmet, utställningsgestaltningen i sin helhet och urvalet av produkter. Allt i en och samma person, vilket är unikt. Dessutom har hon haft kraften att få igenom sina ideer. Barnfödd i Colombia, hitflyttad och utbildad på konstfack, gift med en designer och med ett barn fött i Sverige, där hon kan jämföra och uppleva de omgivande förutsättningarna för barn. Det blir ett fint och genuint möte mellan Colombia och Sverige. Sharing not showing off. En hel del produceras i Colombia på plats. Rapporterar mera sedan.

Fina affischer

På vägen hem från jobbet sällskapade jag med Aia Jüdes, som jobbar med oss med diverse projekt, bland annat för att med brasiliansk musik och energi värma upp vår kommande lansering av boken "Energi- hur design kan göra skillnad" som kommer den 1 oktober. Vi gladdes på vägen åt affischsamlingen som möter besökarna som kommer över bron till Skeppsholmen. Dubbelt upp med affischen av utställningen med Lucy+Jorge Orta, tack vare samarbetet med Arkitekturmuseet. Sedan förstås Aias egen affisch med hennes pågående fotoutställning på Östasiatiska Museet.

Affischer Lucy+Jorge Orta och Tokyo Transcience


Företagspoolaren HÅG har jobbat aktivt med miljöfrågor sedan 1990

Igår bjöd kontors-stolföretaget HÅG in till miljöseminarium på Svensk Form, som drog ett 80-tal personer. Arkitekter, upphandlare, designer och branschfolk fanns bland publiken. Företaget har arbetat medvetet med miljöpolicy sedan 1990, långt före de flesta. Igår hade man bjudit in den karismatiske estradören och miljöaktivisten (har suttit fängelse 25 gånger) Frank Hugo Storelv från Norge. Idag populär föredragshållare med marknadsföringsbakgrund och rådgivare till många företag, bland annat HÅG och Choice Hotels. En good storyteller som höll publikens uppmärksamhet länge, och hårda kalla fakta serverades på ett humoristiskt och slagkraftigt sätt. Vi är glada när våra företagspoolare kommer och använder våra lokaler för relevanta frågeställningar, lanseringar och evenemang som just bidrar till att stimulera designutvecklingen.

Norske miljöaktivisten Frank Hugo Storelv förevisar bildligen vad som händer om isen runt Nordpolen smälter



Stort intresse för HÅGs miljöseminarium på Svensk Form



Hans Erichs, alltid elegantast och många fler därtill



Glada möten på Svenska institutet om Svenska Frön





Thursday, September 18, 2008

Besök hos entreprenören och visionären Dag Landvik i Gustavsberg

Nästa steg blir att bygga den rejäla skyskrapan ute i Gustavsberg, eller hellre ett fyrtorn, säger Dag Landvik. Ett fyrtorn som ska sticka upp och synas för alla. Ett hotell med utsikt över 30.000 öar. Oslagbart. Det är framtiden. Det kommer aldrig att fungera ekonomiskt om man inte också satsar på hotell och konferens. Dag Landvik som idag äger de flesta fastigheterna i Gustavsbergs hamn, tog emot Annika Björkman och mig ute i Gustavsberg i går förmiddags. Alltid lika fantastiskt att komma dit, även om det var en ruggig höstdag. Vi satt i det runda rummet med utsikt över hamninloppet och fick höra hans spännande resa genom tempur och framåt hade ett spännande samtal om allt från filosofi till realpolitik. Design, konsthantverk, konstnärligt skapande, forskning, glasbruk, Gustavsbergs framtid, International Craft week osv innan vi gick på rundvandring i de fantastiska byggnaderna. Vilken tur att han köpt och låtit rusta upp. Men nu kan han inte hålla området under armarna längre. Han söker fler finansiärer och delägare, och hoppas, trots protester bland invånare och från andra öar, att så småningom de nya ideerna får gehör. Eller som han säger i lokaltidningen NVP "Jag har gjort den orealistiska delen, nu måste den realistiska delen in, något som betalar det hela", säger Dag Landvik

Teknikföretagen har bevis för att företag som satsat på design blir mera lönsamma

Slank igår in på kick off för Stora Designpriset 2009 på Designgalleriet på Odengatan 21. Det var första gången jag besökte det nya designgalleriet, även om det nu var fjärde utställningen som visades på den här nya plattformen för designutställningar i Stockholm sedan det öppnade i augusti. Bakom initiativet står Stefan Nilsson och Karin Sköldberg med företaget Trendgruppen. Full fart, industridesign är inte ofta utställt på det här viset, massor av minglande vänner från SVID, Svensk Form och Teknikföretagen med respektive nätverk. Anders Rune, chefsekonom på Teknikföretagen berättade de glädjande resultaten från en stor undersökning som de genomfört bland sina företag, att de som satsat på design blir mera lönsamma. Resultatet delgavs igår i ett pressmeddelande.

Huvudpersonerna för Stora Designpriset på Designgalleriet


Tornhuset och Gula Byggningen i Gustavsbergs hamn




Förevisning av butiker och gallerier i Gustavsbergs hamn






Det vackra konsthallsgalleriet - Keramik & Glas Expo



Porslinsmålaren Giovanni har tolkat Stig Lindberg på sitt eget vis och Margareta Hennix gjort en egen servis



Dag Landvik förevisar det ursprungliga Björknäsglaset som gjordes på tidigaste glasbruket på Värmdö



2008-09-16 Spirande vita nätter – kinesisk konst på Bonniers Konsthall

Bonniers Konsthall har gjort en jättesatsning med kinesisk konst som visas hela hösten. En befriande öppen utställning, där vi som besökare sugs in i en helt unik värld där vi också inbjuds att delta. Redan i entréhallen kan vi vandra över den kinesiska bron som byggts upp över ett hav av levande pappersbollar. Bron är placerad mitt emellan byggnadens glasväggar, som en självklar del av det omgivande urbana Stockholms landskapet. Hela utställningen är ett möte mellan det kinesiska och svenska. Det är inte de vanliga, välkända och hypade kinesiska konstnärerna som nu syns på de stora gallerierna, på biennalerna och konstpressen. Här är flera okända, mera actionorienterade verk. Urvalet är dessutom gjort genom kinesiska ögon i ett tätt samarbete mellan konsthallschefen Sara Ahrrenius och kinesiska curatorn Zhang Wei. Utställningen och installationerna är gjorda specifikt för konsthallen och i tätt samarbete mellan de kinesiska konstnärerna och de svenska. Tanken är att skapa en dialog, en pågående process och utställningen följs av en rad seminarier och workshops, som Sara Ahrrenius förklarade. Vernissagekvällen var fylld till brädden, och flera av konstnärerna fanns på plats. Jeanette Bonnier, som skapat Bonniers Konsthall, och Pontus Bonnier som är VD, bjöd sedan generöst på middag för konstnärerna och svenska konstpersonligheter på Manila på Djurgården. En komplett kinesisk middag, som kom från en restaurang i Stockholm som konstnärerna själva valt ut. Överdådigt och alltid med konsten i centrum.

Sara Ahrrenius invigningstalar på den kinesiska bron



Wednesday, September 17, 2008

Tokyo Transcience - urbana fotografier på Östasiatiska

Mångsidiga Aia Jüdes, som både är fotograf, stylist, modedesigner, sångerska, DJ….. och ännu har en bit kvar till 30, hade egen vernissage i söndags på Östasiatiska Museet med fotografier från Tokyo. Hon har ju hjälpt oss med diverse evenemang, DJ_at på våra Pecha Kuchor och gjorde tillsammans med Sanna Gebeyehu senast ett spännande café på Formex där folklore mötte graffiti i en skön mix. Nu var det hennes högst personliga röst som kom till tals såväl i fotografier som i texter, och som gammal Tokyo-bo blev jag drabbad. Bilder som verkligen berör och visar skiftande nyanser av såväl tradition som framtid i urbana Tokyo. Fotografen, och numera konsthallschefen i Borås, Hasse Persson var där och invigningstalade. Grattis duktiga Aia! Missa inte utställningen den pågår till oktober.

Aia Jüdes ställer ut fotografi på Östasiatiska



Veckan Som gick präglades av Lucy Ortas besök

Det blev inte mycket bloggande förra veckan, trots att det fanns en hel del att berätta. Vi inledde veckan med seminarium om Design på Export, en fortsättning på samtalen vi började före sommaren med framför allt möbel- inrednings- och produktföretag med syfte att se vilka marknader, vilka satsningar och insatser vi gemensamt kan göra för att stärka exporten av Svensk Design. Det är vi, Svensk Form och Stockholm Furniture Fair som har dragit igång samtalen, med företagen, TMF och en rad officiella representanter som berörs. Till detta möte hade Exportrådet tagit fram en rejäl studie och marknadsselektering över 37 länder, som ett första steg att identifiera marknaders attraktionskraft, såväl vad gäller retail som offentlig sektor. Nästa möte blir i december och tills dess ska vi komma med konkreta förslag och handlingsplan. Vi hoppas också få med regeringen på större insatser, nu när näringslivet själva identifierar hur och var.

Så kom då Lucy Orta, vår inbjudna hedersgäst på tredagars intensivt besök. Ett av många – som vi hoppas – kommande samarbeten med Arkitekturmuseet. Konstnärsparet Lucy+Jorge Orta visar fram till den 2 november ett urval ur sin omfångsrika men konsekventa produktion. Skulpturer i gränslandet mellan arkitektur, konst och design. High tech, hantverk, konstverk. En balansgång mellan symbolik och funktion. De jobbar engagerat med samhällsfrågor utifrån konstnärlig utgångspunkt, konceptuellt, etiskt samtidigt estetiskt. Befriande estetiskt skulle man kunna säga.Övertygande, kraftfullt och genomfört in i minsta detalj. Kvalitet. Tyngdpunkten låg på föreläsningen på Arkitekturmuseet, där Lucy Orta berättade om hur viktigt det var att arbeta med de konstnärliga processerna såväl på de fina scenerna och ute i utkanten av samhället. Att integrera och involvera. Sammanföra människor både boksravligt och bildligt, att ta oss ur vår ensamhet. Urvalet av verk utgör bara ett litet provsmak, och vi hoppas kunna göra en större satsning, utställning och performance 2009 eller 2010 i Stockholm. EU-ordförandeskapet med klimatfrågan i centrum skulle vara mitt i prick. Gärna utvecklat i samarbete med curators och utifrån lokala frågeställningar och förutsättningar som känns relevanta. Jag hade lagt ett intensivt program för henne för att hon skulle hinna träffa så många nyckelpersoner inom konst och design som möjligt och för att se den framtida potentialen för samarbeten. Stackarn, vi hann knappt äta lunch. Konstfack, Beckmans, Magasin 3, Bonniers Konsthall, Kulturhuset. Vi vill gärna ha dem tillbaka.

Veckan slutade dramatiskt med en eldsvåda i vårt hyreshus i arla morgonstund. Jag ringde brandkåren och var imponerade över hur snabbt och effektivt de kom på plats med flera bilar, poliser och ambulanser. Inom fem minuter. Trots att Trots att de genast kom hit, så fick branden olyckliga konsekvenser. Det var en lägenhetsbrand och tyvärr omkom kvinnan som bodde där senare på sjukhus. Omskakande.

Veckans sista möte var med filmteamet från Agaton Film, som hjälper oss att filma nyckelpersoner som varit inflytelserika för 1900-talets designutveckling. Vi är nu uppe i 30 intervjuer, ett imponerande rikt forskningsmaterial, som vi också kommer att tillgängliggöra i kortare versioner och även göra sökbart via webben. Samarbete mellan Svensk Form och Centrum för Närinslivshistoria. Våra intervjuare, pelarna, Rebecka och Hedvig Hedqvist, Kerstin Wickman och Monica Boman måste också intervjuas på något sätt! 19 november har vi satt som datum för vår första publika lansering.

På hemvägen kikade jag in på Svenskt Tenn för att se vilka stipendiater som Ann Wall valt ut i år från Konstfack, Beckmans och HDK. Ett fint och personligt urval, 12 nominerade, vinnaren får 100.000 på Estrid Ericsons födelsedag den 16 september.

Nominerade för Ann Walls stipendium



Eldsvåda i vårt hus, brandkåren på plats inom 5 minuter



Lanseringsplanering med Agaton Film



Lucy Orta i intervju med kulturnyheterna bland verken på Arkitekturmuseet





Fullt i föreläsningssalen trots ösregn


Lucy Orta besökte även Konstfack och Beckmans