Tuesday, February 3, 2009

Rivstart Stockholm International Designweek

Redan igår drog den igång med full hastighet, Stockholm International Design Week. FutureDesignDays hade sin Light Now dag, som var mycket uppskattad av dem som deltagit, förstod jag när jag kom till efterminglet. Mest beröm fick förstås den store ljuspoeten Ingo Maurer, som sällan ställer upp på vare sig intervjuer eller på föreläsningar. Sade sig vara en dålig talare, men talade fritt i 55 minuter och publiken njöt. jag fick chans till ett intressant samtal med honom, han gillar Sverige och svenskar, men han tyckte att vi är alldeles för rationella. Inte på något dominant sätt, utan mera sofistikerat, men som sagt, alldeles för rationella. Jag håller med honom till 100 %. Vi behöver lite mera kött och blod emellanåt, poesi eller hjärta. Innan Nordic Light, där Monica Förster gjort en dramatisk installation med fåglar på taggtråd, utifrån en ny lampa hon gjort för Zero, hann jag springa förbi både Carl Malmsten och Svenskt Tenn. Carl Malmsten hade gått igenom en extreme makeover. Kände knappt igen mig. Öppnat upp både bildligt och bokstavligt. Nu showroom i två våningsplan och på innergården. Ny webb av Stefania Malmsten. Två samtida kreatörer Martin Bergström och Pontus Djanaieff hade bjudits in i skapandet. Martin hade gjort ett nytt tyg och klätt om Carl Malmstens klassiska fåtölj Jättepaddan med organiskt tyg. Skönt. Pontus hade tillsammans med vänner illustratörs- och bildbyråvänner gjort om ljusgården i starka färger och levande kombinationer. Våryra! Inne på Svenskt Tenn hade andra kreatörer kommit in. Acnes Creative Director Jonny Johansson hade gjort personlig tolkning av Svenskt Tenn, skapat en konstnärsateljé, med Estrid Ericsson och Josef Frank inslag. Josef Franks fantastiska gamla knappstol har fått nytt liv. Stol, pall, bord... En annan stol har fått klädsel av gamla skinnjackor och Jonny hade skapat en ny tuff denimbricka. Mode, inredare, reklambyråer. Skickliga är dom hursom. Blev upprymd av båda i snabbt svep.

Busenkel frigolitlampa av Stefan Borselius med överraskande vackert sken




Uppskattat FutureDesignDays - Light Now




Dramatisk och spöklik fågelinstallation på Nordic Light Hotel av Monica Förster


Svenskt Tenn och Acne skapar konstnärsateljé


Joseph Frank-stol klädd i skinnpaj + återframtagna knapp-stolen


Skönt ordnad oreda i konstnärsateljén på Svenskt Tenn



Svenskt Tenn och Jonny Johansson från Acne i kreativt samarbete


Martin Bergström har gjort en Ufomyra av Carl Malmstens klassiska fåtölj Jättepaddan


Pontus Djanieffs färgsprakande våryra hos Carl Malmsten


Monday, February 2, 2009

Design stort i Davos - glimtar av optimism i mörkret

Design som optimistisk utvecklingskraft har diskuterats under World Economic Forum i Davos, som förstås handlar om ”Shaping the Post-Crisis World” och som kom till dystrare prognoser än nångonsin. Vad är god design idag? Idag räcker det inte med bara funktion+emotion, det krävs även etiska och ekologiska kvaliteter.

Några av världens främsta designexperter samlades för att diskutera vad som är god design i en föränderlig värld. Talarna fick varsitt exempel på god design och dålig design. International Herald Tribunes beundransvärda designskribent Alice Rawsthorn modererade samtalet. Bland annat deltog IDEOs chef Tom Brown från San Fransisco, MoMas Paula Antonelli, Hilary Cottam, grundaren av det engelska sociala desingprojektet Participle. Hilary Cottam tog exemplet med de populära och karaktäristiska, men helt ofunktionella röda Londonbussarna, som drogs in 2005 och ersattes med funktionella och tillgängliga ”bending buses”, som invånarna avskyr, trots att de fungerar mycket bättre. Därför har Londons borgmästare genom en designtävling fått fram en ny version av en buss som kombinerar de två egenskaperna, men som dessutom är miljövänlig. I dag är det nödvändigt att nya produkter är både ekologiskt och etiskt anpassade för att vinna goda designpoänger. Businessweeks Bruce Nussbaum har också rapporterat flitigt från Davos-diskussionerna under rubrikerna ”Why Design is Big in Davos” och ”The Next Digital Experience” där man talar om de nya mediernas inflytande. I Dubai förra året togs också fram ett designmanifest inför World Economic Forum. ”Throughout history, design has been an agent on change. It helps us to understand the changes in the world around us, and to turn them to our advantage by translating them into things that can make our lives better…. “ Design och innovation är bland de bästa medel vi har idag att ta oss an såväl globala sociala problem liksom utmaningar inom affärsvärlden. Det ligger i designens natur att använda problemlösningsmetoder som utgår från begränsade resurser och förutsättningar. Genom historien har design haft en stark förändringskraft. Bättre liv genom god design, som bekant.

Cyperns forntid på medelhavsmuseet, A-carpet showroom, Modefoto på Nordiska och Vårsalong på Liljevalchs

Som vanligt på torsdagar kastade jag mig runt på en massa vernissager. Inbillade mig att jag skulle förflytta mig snabbare med bilen mellan utställningarna, men förgäves. Längtar till cykeln igen.

Medelhavsmuseet hade gjort en stor renovering och sedan flera år tillbaka jobbat på att i full skala visa upp hela den unika cypriotiska samlingen som museet förfogar över. Vi klev rakt in i en 6000 år gammal kultuplats, dramatiskt iscensatt av White Arkitekter. Vidare till Linnégatan där a-carpet presenterade sin affärsidé med handtuftade ullmattor (Malaysia) där man själv kan välja motiv och storlek. De driftiga tjejerna bakom är Anna Landé och Charlotta Hagerud, som jobbat med flera namnkunniga designer och arkitekter i projektet. De vill att fler arkitekter ska välja och våga mera. Nästa stopp var Nordiska Museet som ordnat ett riktigt cocktail-party i samband med öppningen av modefotografi Bakom utställningen stod moderedaktörerna Lotta Lewenhaupt och Tonie Lewenhaupt (ej släkt) tillsammans med en bok om modefoto från 50-talet och framåt. Fantastiska fotografier, som verkligen vinner över tiden och ett lovvärt arbete. En sån som Kerstin Bernard till exempel. Önskar att alla vore med. Christina Mattsson, säkra, karismatisk och scenvana chefen för museet, höll ett trevlig inledningsanförande och intervjuade Lotta och Tonie, som charmerade publiken. Liksom Sven-Bertil Taube, som hade specialinkallats från London, bland annat berättade han att han var den förste som hade setts i blå jeans till Sverige. Liljevalchs Vårsalong var späckad med folk till brädden, svårt att se, men överlag förvånande bra kvalitet. Som sig bör högt och lågt blandat. Mycket wanna-bees, interiörer, retro, figurativt och ett och annat välbekant namn som fått en plats. Förvånande att man valt gallerister som jury, vad är det för signal? Överraskande också kvällens underhållning då Mårten Castenfors välkomnade Stockholms poliskör till scenen för att sjunga in våren. Redan! Och jag som fortfarande är kvar i Gott Nytt År!

Överfylld Vårsalong på Liljevalchs, Stockholms poliskör sjunger in våren


Modefotografier från 50-talet och framåt på Nordiska Museet




Driftiga tjejer bakom a-carpet, mattan du själv skapar