Thursday, September 25, 2008

Design S i Hamburg - föredömliga förberedelser och kunglig glans

Generalkonsulatet i Hamburg har gjort ett imponerande förberedelsearbete för att ta emot utställningen Design S – Swedish Design Award. Förberedelserna har pågått ett halvår, uställningen är magnifikt installerad i Museum für Völkerkunde mitt i Hamburg. Sätter in bilder sedan, när jag fotat lite mera utan så mycket folk. Vår huvudsponsor SAAB hämtade på flygplatsen. Gabriela Lopez som skött produktionen från vårt håll var redan på plats tillsammans med arkitekterna Simon Anund och Peter Andersson. Flera hundra kom till öppningen som toppades av idel potentater. Välkomnandet och vänliga inställningen till Sverige är imponerande. Prins Carl-Philip drog naturligtvis ett massivt pressuppbåd, och höll också ett kort tal om vikten av design och klippte banden. Detta var på sätt och vis generalkonsulatets stora avskedsmanifestation. GK här ska stänga – ett idiotiskt beslut för övrigt, hur tänker man om våra relationer med Tyskland egentligen? Generalkonsuln Bengt Lundborg flyttar nu som ambassadör till Lissabon. Svenska ambassadören Ruth Jacoby var på plats. Och roligaste för mig var att jag hittade en dalkarl i förskingringen, nämligen den som nu ska bli ny honorärkonsul i Hamburg, Leif A Larsson, som kommer från Saltvik i Vansbro. Inte illa. Efter ståtlig middag i rådhuset fick han och hans hustru skjutsa mig hem i taxi, för då fanns inga väntande Saabar kvar och jag hade glömt att ta med pengar, eftersom allt serverats på guldfat fram tills dess.

Programmet fortsätter med föreläsningar i dag.

No comments:

Post a Comment