Friday, May 16, 2008

40 miljoner kronor till ny professur i Design management – inte dåligt!

Om några timmar tar jag tåget till Göteborg i dag i samband med att Söderbergs stiftelse kommer att lämna över en donation på 40 miljoner till "Torsten & Wanja Söderbergs professur i Design Management". Ett fruktbart samarbete mellan Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet och HDK – Högskolan för Design och Konsthantverk har lett fram till detta. Korsbefruktning mellan ekonomi och design. Den första innehavaren av professuren föreslås forska inom design och de samarbeten som redan startat mellan fakulteterna. Generöst och visar Sverige på frammarsch. Mer av det också!

Advokatbyrå i framkant

Det är en fröjd att träda in i Advokatbyrån Cederquists pampiga entré i de nya lokalerna på Hovslagargatan i Stockholm, fyllda av överraskande samtidskonst och design. (Vi har haft mycket hjälp av Cederquists i juridiska ärenden) Ännu en skicklig arkitekt, Thomas Eriksson, har haft uppdraget att gestalta miljön. Inte helt lätt i den stora marmorhallen. Men det har han klarat galant med Hella Jongerius informella soffgrupper som sköna öar och som pricken över i:et en jättelik kristallkrona på fot av det tyska konstnärskollektivet Inges Idée. De gör publik konst runtom i Europa, smycken på byggnader, gatubelysningar och en stor portion humor. www.ingesidee.de Mer av det också!

Glad Kristallkrona hos Cederquists


Om konsten att göra en bra utställing

Utställningsmediet är ett kraftfullt kommunikativt verktyg och Gert Wingårdh är en skicklig kommunikatör. Och en stor arkitekt. Sommarutställningen om Gert Wingårdh i helfigur öppnade häromdagen på Arkitekturmuseet och drog massor av besökare. Den gjordes ursprunglingen för Röhsska Museet i Göteborg, men hade inför Stockholm utvidgats till att omfatta elva byggnader. Modeller, materialprover, fotografier är exponerade på höj- och sänkbara bord, rummet är inramat av storformatsbilder. Gert sade i sitt invigningstal att det är meningen att det ska ta tre minuter att se varje bord, alltså kan man se de elva projekten på 33 minuter. Det som gladde mest var att vi som besökare först fick ett sinnligt och visuellt möte genom de starka fotografierna, de korta inspirationstexterna, materialproverna och modellerna. Den faktamässiga och sakliga informationen om tid och plats och namn på byggnaden, kom först i andra hand. Snyggt! Att sen få med sig Henrik Nygrens späckade och maffiga katalog med hundratals projekt hem att bläddra i är inte heller så dumt. Som sagt, man kan aldrig underskatta utställningsmediets kraft och utställningsgestaltningens. Mer av det!

Kulturministern, Gert Wingårdh och Bitte Nygren inviger


Välbesökt på Gert Wingårdhs vernissage


Sunday, May 11, 2008

Utsikt från hotelltaket: Akropolis med Parthenontemplet


9-11 maj: Att komma tillbaka hem till Athen

Trots att vi lämnade Athen 1997 efter fyra års postering som ambassadörspar här, kändes det som att komma direkt hem bland vänner, atmosfär och dofter. Jag är här helt privat, följer min man i firandet av Svenska Atheninstitutets 60-årsjubileum. Staden har förändrats en hel del, till det bättre, i samband med ansiktslyftet inför OS förstås häromåret. Infrastruktur, tunnelbanor, bekvämlighet… Och nya butiker. Jag hittade två nya butiker med skandinavisk design på promenad i Kolonaki idag. Myran, drivs av en ung driftig svensk-grek Martin Olofsson. Han hade plockat ut the best of the best, och det var mest svenskt trots namnet. Han öppnade den här butiken i december förra året (hade tidigare showroom i en annan del av Athen). Hans bedömning var att den grekiska chica publiken var mogna både för svensk design och dess priser. Såg till och med alster av Mats Theselius som jag inte ens sett i Sverige. Hans logga var en gul prick, känns igen från loggan som vi använt i flera år för Swedish Style som Research & Development tagit fram. Inget fel om svensk stil och design sprider ut sina gula prickar runt världen. Hoppas det går bra för Martin. Institutet här vill gärna ha en svensk designutställning. Vore bra att koppla det till Martins aktivitet så att det finns ett konsument- och businesskoppling till det kulturella, såsom det ofta efterlyses. 17 svenska formgivare skulle vara klockren.

Parthenon
Nu pågår iordningsställandet av det nya Akropolismuseet som jag berättat tidigare om här på bloggen den 5 mars i år. Ritat av arkitekten Bernard Tschumi och beräknat att öppna senare i år. Högst upp finns en inglasad översta våning, som är placerad på i exakt samma position som Parthenontemplet. Det är där som Parthenonfriserna, ska få sitt hem. Helst också i framtiden de som idag finns på British Museum. Vet ej om arkitekten räknat med alla effekter, men han har fått maximal utväxling. Står man mitt framför ingången ser man nämligen en direkt spegelbild av templet i byggnaden. Och står man från sidan ser man Filopappo-kullen speglas.

Speglingar från Parthenon och Filopappo i nya Akropolismuseet


mest svenskt på Myran - Scandinavian Design i Athen

Myran - mest svenskt


Martin Olofsson öppnade butiken Myran i december 2007


Nordisikt i Athen


Hundarna välkomna överallt



Tre ambassadörer och en före detta direktör



Torsdag 8 maj - IK Stockholm vårfest

Generöst uppdukat med vårprimörer mat och dryck på IK Stockholms vårfest. De sitter nu högst uppe i fina lokaler på Drottninggatan 92. Där fanns DJ-tjejer, TV-kockar och ett stort svep från reklamvärlden. Vi har uppskattat samarbetet med IK Stockholm i flera sammanhang, inte minst med deras vänliga copywriter Johan Tivelius som med sin flinka och flyhänta penna lättat upp många av våra utskick, ofta i sista minuten. Tack.

IK Stockholms Creative Director och Copywriter



Super DJ:s och TV-kock


Vårbuffet på IK Stockholms fest



Onsdag den 7 maj första jurymötet Rusta Design Award omgång 3

Anders Forsberg, delägare och grundare av företaget Rusta är verkligen en intressant entreprenör. Från att ha varit påläggskalv hos Erling Persson på H&M, studier av olika slag och ansvarig för marknadsförigsundervisning på universitetet i Uppsala, startade han så tillsammans med en kompanjon företaget Rusta 1986. Han har alltid drivits av visionen att många människor ska kunna ha ett vackert hem utan att det ska kosta för mycket. De satsar mera på bredden än djupet i sortimentet, vilket också medför att de själva att ha kontroll över hela produktionsapparaten. Alla unika produkter – enligt deras definition - utom i serier om tvättmedel osv. Det betyder att de själva producerar sina produkter, vilket också innebär att de skulle kunna arbeta aktivt med hållbarhet, närproduktion osv, även om det är många utmaningar kvar på vägen. Rusta vill producera där det görs och givetvis kommersiellt framgångsrikt för slutprodukten. Det är ett lärorikt och ömsesidigt utvecklande samarbete vi har med rusta. Vissa har ifrågasatt hur vi kan välja att jobba med ett företag som Rusta, som inte brukar hamna högt på kvalitetsdesignlistorna bland elitbedömarna. Vi menar tvärtom, att det är mer än välkommet och positivt, när en massproducent vill göra ett verkligt genomarbetad designutmärkelse. Det blir en läroprocess både inom företaget och för de studenter som inbjuds delta. Hur jobbar man med massproduktion, vilka är stegen? Inte bara vinner pristagarna i Rusta Design Award en generös prissumma. De får också en prototypframtagning och förhoppningsvis också sin produkt satt i produktion. Därefter en 5 % royalty på produkten. Generöst. Ny jury i år: Karolin Ahlqvist, industridesigner som arbetar för Brandon, Olof Kolte designer som undervisar i hållbar design i Lund, Bodil Karlsson, textildesigner som är delägare i Afroart, Christian Dalberg, Flux ljusdesign. Jag ser fram emot arbetet! Se mera på www.rusta.se

Rusta Design Award - jurymöte

Bilder kommer