Saturday, January 26, 2008

Fredag den 25 januari: Energibok om hur design kan göra skillnad

Igår träffades referensgruppen för den bok vi håller på med om energi och design för energimyndigheten. Om hur design kan bidra till effektivare energianvändning på olika sätt, med människan i centrum. Det är Kerstin Sylwan som är initiativtagare och redaktör. Publicering och Lansering i september. Det är också Kerstin som är vår projektledare för kampanjen Saving the Planet in Style, som vi nu börjar få form på. Mötet var verkligen kreativt och trevligt – bara damer, alla klädda i svart, ledigt, varmt och fullt av skratt. Marcus Jahnke fick vi nöja oss med på telefon från Göteborg, och Christer Eriksson hade förhinder denna dag. In Style – med kvalitet, höjd och utan att sätta på oss tageltröjan.

Svarta Damer och Jahnken på telefon



Thursday, January 24, 2008

Torsdag den 24 januari - Riksutställningars invigning idag!

Trots att jag var en av dem som med emfas skrev under protestlistan mot Riksutställningars flytt till Gotland, är det nu bara att gilla läget. Idag invigs Riksutställningars nya lokaler på Gotland med pompa och ståt. Tyvärr kan ingen av oss från Stockholm åka ner och närvara, men vår regionalförening finns på plats och representerar och gratulerar. Vi har ju samarbete med Riksutställningar, exempelvis i projektet UNG, och snart ska vi producera vår första UNG utställning på Gotland. Då får vi se vilka merkostnader det medför. Utställningsarkitekterna kommer att bjudas ner till Visby för en kurs i hållbart byggande och transport och jurymötet ska äga rum därnere. Det ser vi fram emot! Både Johan Celsings arkitektur, "häpnadsväckande", Anna von Schewens inredning, och Gabor Palotais "handfasta" grafiska program fick beröm av Peder Alton i dagens DN. http://www.riksutstallningar.se

Gabor Palotais grafiska program


Torsdag den 24 januari: Bra med Access

DN berättade också om hur Gustavsbergs porslin nu lagts upp på nätet genom nationalmuseets sajt. Tack vare de statliga Access-medlen. Det är fantastiskt nu när man börjar se resultaten. På Svensk Form har vi ju jobbat med Access ett par år nu, och fick även en tjänst för i år. (Vi hade gärna velat ha mera förstås). Tack vare djupgående samarbete med Centrum för Näringslivshistoria har vi kunnat bygga ut designarkivet http://designarkiv.svenskform.se/ . Såväl det digitala som det fysiska ute i Ulvsunda. Vi bygger också en artikeldatabas från FORM, scannar in bilder från våra fotosamlingar på Nationalmuseum och Arkitekturmuseum. Ett drömprojekt är att vi nu dokumentärfilmar äldre nyckelpersoner från 1900-talets designhistoria, tack vare access och generöst stöd från Ehrling Perssons stiftelse. Till det har vi våra speciella "formambassadörer" till hjälp: Rebecka Tarschys, Hedvig Hedqvist, Kerstin Wickman och Monica Boman. De beräknas bli klara till hösten. Hoppas Kulturministern blir glad nu när kulturarvet på detta sätt blir lätt tillgängligt

Wednesday, January 23, 2008

Onsdag den 23 januari - Svart är tidens färg

Det är inte svårt att spåra vilken färgtrend som gäller nu när alla inbjudningar strömmar in till modeveckan, möbelmässan och andra samtida begivenheter. SVART, SVART, SVART. Svart på Svart, Vitt på svart. Några undantag som Minimarket, Lars Wallins romantiska djurlandskap, Cheap Mondays tunna lila eller Nakkna, som gick till andra extremen med vitt på vitt. Hög läsbarhet är inte prio. Vi får dela upp oss och gå på olika evenemang. Jag ser fram mot seminariet: Mode och Hållbarhet – paradox eller möjlighet på Berns den 31 januari. www.sthlmfashiomweek.se – klicka på "seminar". "hållbarhet är inte en trend – det handlar om överlevnad för oss människor som art, och det handlar om överlevnad för företagen" citeras Mathilda Tham, professor i mode på Beckmans Designhögskola.


Tuesday, January 22, 2008

Tisdag den 22 januari - Swinging Telefonplan

Var ut en sväng till Telefonplan idag och där händer det verkligen grejor. 52 kreatörer är nu på plats, och inne i Designens Hus repade musiker på full volym. AP-fastigheter har nu fått klartecken och sätter igång arbeten. I mitten av augusti ska den svarta färgen utomhus vara på plats och den nya huvudentrén klar. Lennart Berg och Johanna från AP var i full gång med att planera den work shop som vi olika intressenter ska samlas omkring den 29 januari.

Monday, January 21, 2008

Måndag den 20 januari

Kajsa Hernell, vår marknadschef, jobbar nu sin sista vecka innan nedkomst! Det blir en utmaning att klara hela möbelmässan och alla PR evenmang utan henne. Men vi kan helt enkelt inte hålla kvar henne längre. Livet måste ha faktiskt sin gång. Det är det som händer på en arbetsplats som vår med bara kvinnor och många unga. Men vi har vant oss vid en rörlighet i personalstyrkan vid det här laget. Idag tackade vi också av Margareta Sundberg, som varit min assistent under två år. Den mest omtänksamma av oss alla. Det blir också tomt, men vi hoppas få samarbeta under specialprojekt istället. Dessutom har vi själva spätt på rörligheten genom att flytta runt i våra befintliga lokaler, för att skapa närhet och tydligare sektioner.

Svensk Form i rörelse




Fredag den 18 januari – coola Rio de Janerio

Moderna Museet inledde sitt 50-årsjubileum med Tid och Plats: Rio de Janeiro 1956-1964. Konst, arkitektur, film, musik och hela den neo-konkretistiska rörelse som ägde rum i Rio under den här perioden. Snygg, sval och elegant utställning, sammanställd av curator Paulo Venancio Filho. Han själv en ödmjuk och lågmäld person, som i sitt invigningstal bland annat talade om Bossa Novan, så behaglig och sofistikerad, så intim, som om Tom Jobim bara sjunger för just Dig. Lars Nittve var som vanligt strålande och välformulerad, jag tillhör hans beundrarskara. Men ändå, för oss som levt i Brasilien och tagit del av det rika konstlivet, kändes det som om vi blev lite lurade. Trots Oscar Niemeyers böljande former i taket, saknades sensualismen. Och var fanns kaoset, den farliga energin, som hela tiden omgav konstens utveckling? Jag saknade också utlevelsen hos nyckelkonstnärerna Helio Oiticia och Lygia Clark, alla deras experminent i de fattiga favelorna, när konsten klev ut ur gallerierna, i performance, gräns mellan människa och konst, rum, rörelse och människa. Visserligen finns allt detta att läsa i den fina lilla katalogen, så besökare, glöm inte att titta i den, den är inte sval!

Torsdag den 17 januari: Den olönsamma kulturen behövs för att få den lönsamma!

DN fortsätter sin intressanta debatt om kulturpolitiken. Mikael Löfgren angriper kulturministerns försvar för slopandet av fria entréavgifter under rubriken "Snåla inte med folkets resurser" och om hur "kultur som demokratisk folkuppfostran ska ersättas med kultur som industri" och att regeringen hellre vill vårda kulturarvet i magasin än att låta det vara gratis och möta sina rättmätiga ägare, medborgarna. Det kan inte vara lätt att vara kulturminister. Tänk att denna åtgärd, att slopa entréavgifterna, har blivit en sådan stark symbolfråga. En tung börda för sittande regering. Där Sverige tidigare varit föregångsland. Så enkelt det hade varit att låta bli från början. Häromdagen hörde jag en en klok person, från det konservativa hållet, som menade att regeringen har underskattat kulturfrågornas betydelse. Att moderaternas ras i opinionssiffrorna till stor del kunde hänföras till detta. Människor är stolta när kulturen blomstrar, inte minst regionalt. Den vältaliga intellektuella eliten finns ofta inom kulturlivet. Tittar mani backspegeln ser man hur högtstående samhällen haft såväl en utvecklad ekonomi som kultur. Hand i hand. Cecilia Torudd skrev också en intressant insändare om att den icke lönsamma kulturen måste få finnas om vi ska få den lönsamma. Bredden behövs för få fram det bästa. Egentligen självklart. Intressant att följa de nya initiativ som nu sker i vissa regioner, såsom Kronoberg där man satsar på Cultural Planning. Dvs genom att satsa regionalt på en offensiv kulturstrategi för att locka spännande arbetskraft och öka den ekonomiska tillväxten i regionen. Heja, heja! Mera kulturplanering.

Onsdag den 16 januari Ny designpolicy för tillväxt snarast!

Svenskt Designsamarbete fortsätter sina möten. SDS som ursprungligen startat för informationsutbyte, men som nu arbetar alltmera målinriktat. Den här gången diskuterade vi mest utkast till debattartikel som just pekar på behovet av en ny svensk designpolicy med syfte skapa ökad tillväxt och långsiktig välfärd. EU-ordförandeskapet 2009 är en utmärkt tidpunkt för sjösättandet. DISK- designer i Skåne - hade sällat sig till vår grupp för första gången. Välkommet tillskott, i synnerhet som deras representant Charlotte Sörensen arbetar både i Skåne och Köpenhamn, och kunde berätta ingånde om hur väl den nya designpolicyn har slagit ut i Danmark.
På kvällen missade jag Guldsyrsan, priset i ljuddesign, ett samarbete mellan Svensk Form, ÅF-Ingemansson och Berns Salonger. Prisutdelning och samtal modererades av vår chefredaktör för FORM, Staffan Bengtsson. Priset gick till Sigrid Strömgren för hennes examensarbete vid HDK: Quiet Whisper. Själv gick jag i stället på Önska-butikernas galamiddag för andra året i rad. Sitter i juryn för Önskas designpris med bland andra Ingegerd Råman. "Tingen för Tidens Bord" som riktar sig till studenter på några av designhögskolorna, ett stipendium på 20.000 SEK. Tyvärr hade vi inte fått in tillräckligt många bidrag för att kunna göra en rättmätig bedömning, och avstod därför ifrån utdelning. Säkert en kommunikationsmiss. På något sätt har vi tydligen inte nått lärare och elever så att budskapet kommit fram. Det kan också aktualisera frågan om hur mycket man ska stressa elever till att delta i olika tävlingar när de samtidigt ska utveckla sin kreativitet fritt. Inom konsthögskolorna finns ju en diskussion om att lämna elever ifred, de behöver kreativt lugn. Design är dock lite annorlunda, där det kan vara välgörande att tänka produktion hela vägen. Hursomhelst gör Önskas VD Pehr G. Järdhagen ett jättebra jobb med sina butikskedjor, och det känns bra att delta från Svensk Forms sida. Att visa uppskattning och ha en kontakt med detaljhandel, leverantörer och säljare. Svensk Forms ordförande Erika Lagerbielke höll kvällens föredrag på temat "Om mig själv som varumärke" på sedvanligt medryckande och insiktsfullt sätt. En annan som charmade publiken var Jon Eliason, känd från ett av TV:s många inredningsprogram. Han berättade livfullt om sin barndoms jular, där dofter och visuella minnen, såsom en liten silverkniv med skaftet format som en fisk, fick honom att bestämma att bli designer. Hade honom till bordet, och han poängterade hur viktigt det var att berätta om designprocessen, och hur den ofta föll bort i de populära inredningsprogrammen.

SDS samt Önska


Tisdag den 15 januari – Skynda – skicka in era bidrag nu till Design S

Ni har fram till 20 februari på er! Vi vill ha in hela bredden och höjden av det bästa inom svensk design idag! Mode, grafisk formgivning, inredning, arkitektur, produkter, industridesign, projekt, processer, tjänster, koncept… allt är välkommet! Särskilt vikt kommer denna omgång att läggas på Hållbar design. Det vore verkligen roligt att visa upp svenska långsiktigt hållbara projekt i utställningen när den turnerar i världen.
Anmälningsblankett finns att ladda ner på www.swedishdesignaward.se

Måndag den 14 januari - Vårens bästa på Svensk Form.

Idag planeringsdag då alla säljer in sina bästa 3-5 projekt under våren för varandra för att skapa entusiasm och delaktighet internt. Det är ju ett omfattande arbete som görs av få personer. Några av vårens begivenheter handlar i vår publika verksamhet är exempelvis de större utställningarna Eames, Kolla – grafisk design och nya Design S utställningen. Programverksamheten är växlande, alltfrån lättsamma Pecha Kuchor på Berns till matnyttigt för designbranchen såsom upphovsrättsseminarier och hållbar affärsutveckling. Ett positivt problem är att de internationella samarbetspropåerna är fler än vi mäktar med.
Vi fortsatte mötet med middag hemma hos mig för att diskutera vår vision. Alla eniga om vikten att använda oss av vår unika historia och att Svensk Forms vision egentligen är och har varit densamma genom alla våra 153 år – om än utifrån olika språkbruk och frågeställningar som varit aktuella i tidsandan. Som början av 1900-talets skönhet åt alla, vackrare vardagsvara och senare bättre hem – bättre liv, vara & undvara. För alla, varje dag, överallt. Människor som brunnit och varit övertygade om designens kraft att kunna förbättra våra livsvillkor. Idag är största utmaningen att rädda vår jord. Därför är Saving the Planet in Style vår självklara vision – för miljön, människan och välfärden.