Thursday, November 8, 2007

7 november: Har moralen förändrats sedan 70-talet?

Två generationer, eller fler, möttes igår på svensk form för att diskutera konsumtion och livsstil.

Sven Thiberg,. Arkitekt och opinionsbildare och en av centralgestalterna bakom den banbrytande uställningen Vara & Undvara på kulturhuset 1978. Författare av manifestet "Acceptera inte" och flitig debattör. Omstridd ordförande i Svensk Form under 70-talet. Stod på barrikaderna för miljö- och konsumtionsfrågor

Sisela Lindblom , regissör och författare av den uppmärksammade boken "De skamlösa" som ledde till en het debatt bland landets kulturskribenter, redan innan den kom ut. Den så kallade väskdebatten.

Sven gav först en bakgrund till 70-talets engagemang, avsikten med Vara & Undvara på Kulturhuset 1978, konflikten inom Svensk Form på den tiden. Reaktionen mot de borgerliga och kapitalistiska idealen, skulden man kände mot de mindre bemedlade, klasskampen, fattigdomsbekämpningen. Solidariteten som fanns och det kollektiva tänkanden, att man inte endast utgick från sig själv. Trots viss självironi över det dogmatiska språkbruken som fanns på 70-talet, och konstaterandet att språkbruken i vissa delar var obrukbart och förlegat idag, så höll han i grunden ändå fast vid idealen. Manifesten "Acceptera inte" författades så sent som 2003.

Jag hade nog väntat mig mera mothugg, men det brann aldrig till så mycket som man kanske skulle ha väntat sig i samtalet. Dagens frågeställningar är på många sätt detsamma.Till och med flera av grundteserna från manifestet "Acceptera" 1931 håller än idag. En vital 75-åring.

Sisela, som gjort ordentlig research om dagens språk och mediainfluenser innan hon skrev sin bok, läste ett stycke ur början om de två veckotidningsredaktörerna som diskuterar nästa uppslag för tidningen. Det gjorde intryck och som alltid en annan dimension när samtiden ges en konstnärlig uttolkning. En svidande samhällskritik egentligen och ett skruvat sätt att beskriva tomhet, prylhets och sammanhangslöshet. Som hon självklart slog fast: Det handlar i slutändan om makt och pengar. Sven höll förstås med.

Visserligen fanns en pessimistisk samtidssyn, Sven Thiberg återkom flera gånger under kvällen till Naomi Kleins senaste bok "The Schock Doctrine" och den skrämmande kapitalistiska utvecklingen som skildras där. Samtalen böljade mellan konsumtion, moral, livskvalitet, Svensk Forms roll, designerns ansvar, konsumenternas ansvar. Men ändå fanns en försiktigt hoppfull stämning, som flera i publiken hjälpte till att skapa. Sven och Sisela var nöjda med att ha mött varandra och med kvällen, även om vi önskat att fler från den yngre generationen hade orkat ta sig över bron till Skeppsholmen i regnet.

Själv var jag mer än lovligt jet-laggad, har ju just kommit från Tokyo – konsumtionens Mekka. Vad handlar det om – ska vi sluta konsumera eller konsumera på nya sätt? Vill och kan vi sluta att skapa nytt och massproducera? Drivkrafterna efter flärd, nyheter och skönhet som alltid fortsätter.

Kvällen var en del av vår föreläsningsserie inom plattformen Saving the Planet in Style.

Vilket golv är Du?



Vara & Undvara möter De Skamlösa



Monday, November 5, 2007

Allt vi inte hann

Nu åker vi. Oj, så mycket som vi inte hann med av allt vi tänkt. Jag såg inte CKR:s senaste butik som de ritat för Sfera i nya centrala stadsdelen Midtown, ej heller deras boklansering i Yoichi Nakamutas nya galleri. Issey Miyakes designcenter 21_21 har utställningstema Vatten just nu. Det förra var Choklad och sen kommer Händer. Humanistiska, människonära teman som ger formgivare och konstnärer rätt gnista för att komma igång. Tokyo Opera City Hall öppnade tydligen precis igår en utställning med Nordisk Design som ska stå i flera månader. Med våra klassiker, Alvar Aalto osv. Ingen av oss i Designveckan kände till detta! Såg inte det heller den allra nyaste - och så kritiserade - byggnaden av Tadao Ando i Omotesando.

Slutsatsen man kan dra är dock, att svensk design och livsstil har hur stort genomslag och hur stora möjligheter som helst här, bara man orkar och vill ta vara på det. Swedish Style i år, var i ganska modest form mera en bekräftelse på att det kommer att fortsätta, även om ambassaden minskar sin insats och sitt engagemang. Allt är dock bäddat för en rejäl satsning nästa år. Forever, som Kurosaki säger. http://www.gnnnetwork.net/

Måste springa nu. Möte med projektledarna Karin och Mattias från UNG, sedan home party och möte med företaget ASKUL som nu jobbar med 40 svenska designer. ASKUL levererar kontorsmaterial och möbler till 2/3 av alla japanska företag idag. ASKUL betyder inte vad det låter som, utan Leverans i morgon = deras affärsidé.

Frukost i morse med EU JapanFests generalsekreterare Shuji Kogi, som delvis sponsrar UNG. Han understryker Civic Social Responsibility. Var och en av oss har ansvar, inte bara Corporate Social Responsibility. Vi talade en del om hur segt det går i den politiska relationen mellan Japan och Kina, medan företagsvärlden och kulturen har intensivt utbyte. Hör bara några av de siffror han nämnde. Varje dag går det 642 flyg mellan Japan och Kina I Shanghai har över 5000 japanska företag etablerat sig de senaste åren. Han hade mängder av exempel. Hans poäng var att idag går business och kultur så mycket snabbare än vad politiska situationen hinner med. Var och en av oss har eget ansvar.

4 NOVEMBER - SISTA DAGEN FÖR DESIGNTIDE, 100 % DESIGN OCH UNG

Så fort det gick. Nu är det bara att packa ihop. Under söndagen vällde det in människor. Utanför 100 % Design ringlade köerna långt ut på gatan. Jag frågade några av de svenska utställarna hur det gått. Swedese, Blå Station, Bolon, Mateus, A plantwall by Green Fortune www.greenfortune.jp, Abstracta, Capti Design, U It’s Upi, Giarimi Design… Företagen med retail produkter verkade nöjdast, hela mässan hade den karaktären i år, inte så mycket möbler och utställning, mera sälj. Möbelföretagen verkade inte lika säkra på att de fanns på den rätta platsen, kanske man ska satsa på annan inramning till nästa år. 100 % Design är mera konventionell än kusinen Designtide, där energin och den exprimentella sprängkraften är en helt annan. Vore roligt att ta den japanska delen till Stockholm till designveckan i februari. Entusiasmen är det inget fel med. Det talas här om att chartra plan och invadera Stockholm med unga designer, journalister och andra…. Hoppas bara vi mäktar med att välkomna alla! Karin Wiberg och Mattias packade ner UNG til 3 på natten i morse tillsammans med alla volontärer. Hon lyste som en sol i morse av glädje över att allt gått så bra och att stämningen varit så kärleksfull och varm. Att nästa UNG kommer att landa i Tokyo i november 2009 är så gott som bestämt.

100 % DESIGN








SMOKE - THE BEAUTY AND THE BEAST

När alla andra restauranger börjar införa rökförbud gör Kurosaki tvärtom. Han öppnar en restaurang/bar på temat Smoke. Inte bara är det tillåtet att röka i Kurosakis Smoke-bar, utan all mat är dessutom rökt. Grönsakerna, fisken, köttet. Till och med crème brûlen var rökt. Förvånansvärt gott faktiskt. Stämningen är typiskt Kurosaki, avspänd, informell, skön musik, blandade möbler. Vintage, några gamla pinnstolar från Sverige bland annat. Han älskar svensk design och köper gärna 50- och 60-tal. Baren ligger på exklusiva shoppingavenyn Omotesando i Tokyo, i den senaste byggnaden, som invigdes 1 november. Den är ritad av arkitekterna MVRDV från Holland, stor, svart ruff. Granne med Sejimas – Sanaas – vita skira Dior-byggnad. Kallas redan "The Beauty and the Beast". Vi tillbringade en surrealistisk kväll där, med Mark och Astrid, Johnnie Walker, hans hund, konstnärer och modefolk från hela världen, innan vi avslutade kvällen tillsammans med många av de tillresta svenskarna på Le Baron nattklubb som hade svenskt Nitty Gritty tema.


Smoke i MVRDV:s nya byggnad på Omotesando



The Good News of Design

Sök goda nyheter på www.GNNnetwork.net Där finns rapporter från UNG:s nedslag i Tokyo