Friday, March 7, 2008

Dags för steget bortom CSR?

Veckan går mot sitt slut. Idag ägnas hela dagen åt Saving the Planet in Style. Vi inledde morgonen med ett frukostseminarium på Berns i samarbete med Sustainia som jobbar med hållbar affärsutveckling. Temat var CSR – Corporate Social Responsibility – ur tre perspektiv: 1) ur ett mediaperspektiv med chefredaktören Mikael Salo som talade om vad som händer i Sverige och världen ur ett mediaperspektiv, medias roll som granskare och påtryckare i positiv och negativ riktining. 2) Susanne Sweet, docent med CSR-inriktning på Handelshögskolan redogjorde från forskning om företagens arbete med CSR- och hållbarhetsfrågor. Deras uppdrag inte så mycket att granska, men att kartlägga hur det ser ut, fördjupa studier och lyfta fram goda exempel. 3) Magnus Rignell från Sustainia, som också är Svensk Forms kontaktperson. Som en illustration tog han den vita t-shirtens historia. Den som kanske en gång producerades i Borås, sedan i Portugal, sedan i Kina och när det blev för dyrt i Bangladesh, kanske snart i Afrika och vem vet, om ett tag kommer kanske prouktionen tillbaka till Borås. Han berättade om tre företag de jobbat med. Alla som talade framhöll det goda exemplets makt, hur angeläget det är att framhålla de företag som jobbar förebildligt, som hittar nya vägar och nya lösningar. Det kanske börjar bli förlegat att tala om CSR (även om Magnus krasst konstaterade att det var lättare att kommunicera som begrepp till företagen än hållbarhetsfrågan som är så stor och komplex). Det måste helt enkelt bli uppenbart att det är mera lönsamt för företag att jobba bra med hållbar utveckling, ur alla aspekter, miljömässigt, socialt och ekonomiskt. The business of business is to make business - även här.

Sustainias Magnus Rignell med sin gyllene formel



CSR-frågan ur tre perspektiv



Ett 60-tal på frukostseminarium



Monica Förster och handfasta juridiska råd på Brann

I vår strävan att stimulera designutvecklingen, försöker vi vara till nytta och hitta bra verktyg för designer och designföretag. Eftefrågan på juridiska frågeställningar - patent, mönsterskydd, plagiat, upphovsrätt - har ökat dramatiskt den senaste tiden. Därför är vi nöjda med vårt samarbete med Brann, som just går in på andra året. De har en bred kompetens på hela immaterialrättsområdet och har kunnat ge kostnadsfri rådgivning till flera av våra medlemmar. Dessutom har vi en hotline varje tisdag mellan 9.30 - 10.30 till Brann som våra medlemmar kan ringa 08-429 10 99.

Monica Förster är en av våra mest framstående och produktiva designer, med hela världen som arbetsfält. Hon berättade lite om sin bakgrund, sin passion, sin nyfikenhet och om hela designprocessen. Hon gav exempel på hur det var att jobba för en svensk producent och hur det var att jobba för en italiensk. Inspirerande för publiken, som var en blandning av studenter, formgivare och företag.

Branns jurist och specialist på de immaterialrättsliga frågorna och designskydd, Omar Baki berättade omsorgsfullt och livligt om uppmärksammade fall. Både misslyckade och lyckade. Han framhöll betydelsen av Svensk Forms Opinionsnämnd och den tyngd som ett uttalande om verkshöjd från Opinionsnämnden har när det gäller den juridiska hanteringen i domstolar. Endast två gånger sedan starten 1956 har man gått emot ett uttalande från Opinionsnämnden. Många frågor är kniviga och svåra att döma, men ett råd till alla verksamma är att alltid registrera patent, mönster osv och att skriva avtal. Även om det medför vissa initiala kostnader, får man igen när man kommer i behov.

Brann bjöd avslutningsvis på god och vårlig måltid och förlängda samtal. De flesta frågor, som är av indiviuell karaktär, kommer inte fram förrän just till efterminglet.

Solen flödade in genom Branns konferenslokal


Kvällens huvudtalare Monica Förster



Vad säger Svensk Forms opinionsnämnd om verkshöjden?



En designer måste alltid vända upp och ner på begreppen



Högt i taket under onsdagens vernissage

Många besökare och glad stämning på Skeppsholmen i onsdags när glaskonstnären Frederik Nielsen öppnade sin WannabeKonst i projektet, samtidigt som vi presenterade en ny upplaga av formgivare i 70 x 70 format. Besökarna var entusiastiska och upplivade av Fredriks uppkäftiga och färgstarka installation, som svämmade över alla bredder. Fredrik är utbildad på Orrefors Glasskola och Pilchuck Glass School i USA. Med sina brutala och provocerande glaspjäser ifrågasätter han såväl etablissemang som vedertagna begrepp. Vad är konsthantverkets och konstnärens roll, konstens värde? Priset på glasobjekten finns redan inristade. När han blir känd, blir de då mera värda än ursprungspriset? Utställningen, som redan fått mycket uppmärksamhet, finns att beskåda fram till 30 mars.
Samtidigt presenterade vi en ny upplaga av konceptet 70 x 70. Kända och okända formgivare får möjligheten att presentera sig i ett avgränsat format på 70 x 70 cm. Som ett smakprov, ett fysiskt visitkort. Detta som ett led i vårt arbete med förmedling mellan formgivare och företag. Annika Björkman, vår egen tids Elsa Gullberg, håller i Svensk Form Service och flera av dem som börjat på vår vägg har sedan erbjudits jobb och utställningar. De som är med denna gång är Anna Lundin , Catarina Hällzon , CLOU Design & Arkitektur , David Wiberg ,Dem Collective ,Du+Jag , Elin Riismark , GRAND IDEAS , Hiroshi Kawano , Jerker Abrahamsson , Johan Carpner , Linnea Blomgren (Neaform) , Niklas Thofelt , Rickard Thunberg , Rita Saardi , Åsa Elmstam
Själv var jag ledsen att lämna den glada festen i förtid, för andra begivenheter: Veckans Affärers årliga unämning av Sveriges mäktigaste kvinnor. Stora vinnaren var i år Helene Biström, toppchef på Vattenfall. En okonstlad, rättfram och uppriktig segrare. Stockholms fester har trissats upp senaste året, generösare och flottare. Högkonjunktursfenomen? För några år sedan ett stort mingel på Grand Hotel, nu trerättersmiddag i Blå Hallen. Pontus Schultz duktig programledare och enigheten stor bland alla de tidigare och kvällens pristagare: Det har tyvärr inte hänt särskilt mycket, eller tillräckligt mycket på 10 år för jämställdheten. Läs mera http://www.ekonominyheterna.se/

Nya förmågor i 70 x 70 rummet


Många på Svensk Form mingel i onsdags

Frederik Nielsons Wannabekonst i Svensk Forms projektrum




Wednesday, March 5, 2008

Design S – utmaning för juryn!

Idag inledde juryn sitt tredagars-arbete med att utse nominerade och ifrån dem välja ut ett antal S – det bästa av svensk designkompetens av idag. Ca 200 bidrag har kommit in, av imponerande hög kvalitet. Det blir ett tufft jobb, men vi är glada över att ha en så bred och kompetent jury, med Kersti Sandin Bülow som ordförande och Björn Dahlström, som ledde förra omgången, som vice ordförande. De har ett ansvarstyngt och betydelsefullt uppdrag. Bedömningen görs inte per kategori, utan utifrån de kriterier som finns uppställda och utifrån hur väl bidragen löser den utmaning som de ställts inför. Är Du intresserad kan du läsa mer på www.swedishdesignaward.se Särskild vikt kommer i år att läggas vid hållbar utveckling, utifrån de tre vedertagna sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekterna och hur väl de integrerats i en produkt eller tjänst. För att ge ytterligare stöd till juryn, hade vi bjudit in två experter som kunde belysa frågorna utifrån sina respektive verksamheter: Henrik Sundström från Electrolux och Finn Petrén som projektleder "Design för Alla". Båda underströk helhetsperspektivet och gav några tankeväckande exempel. Vi hoppas få fram några riktigt goda exempel, även om det är svårt att få alla rätt i boken. Det gäller att komma ihåg att även små steg i rätt riktning är positiva och värda att uppmuntras. Juryn kommer att sammanträda här på Svensk Form idag den 5 mars, i morgon samt den 11 mars. De nominerade kommer att tillkännages strax därefter

Design S juryn i full gång



Vice ordförande och Projektledare







Juryordförande och hållbarhetsexperter


Herta Hillfon – Minnenas vind

Mäktigt att se Herta Hillfons samlade verk på Waldemars Udde som öppnade igår. Det var visserligen inte så lätt att se med tanke på den mängd besökare som hade samlats till vernissagen. Det blir nog ett besök till. Öppningsceremonin hölls på ett ovanligt sätt med alla talarna sittande i en grupp, utförd i lera av konstnären själv. Intendenten Elsebeth Welander-Berggren berättande om konstnärinnans hela imponerande gärning, kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth höll ett varmt och innerligt tal till konstnären och Herta Hillfon själv, beklagade visserligen att hon inget hörde och behövde hörapparat, men verkade ändå mycket nöjd. Några av oss som gick runt diskuterade hur hennes aktier på ett intressant sätt stigit och sjunkit genom åren. Minns själv vår ambivalens när jag gick på konstfack i tidigt 80-tal, hur vi inte riktigt ville bejaka detta bildsköna språk. Hursomhelst en verklig konstnärsgärning. Rekommenderar ett besök i mindre trängsel där de andliga värdena får en chans..

Kulturministern inviger Herta Hillfon


Arkitektoniska utmaningar för nytt Akropolismuseum i Athen

Bevistade i helgen en intressant eftermiddag på Medelhavsmuseet, arrangerad av den svenska Parthenon-kommittén. Naturligt för mig, med tanke på att min man är dess ordförande, och att vi båda sedan hans tjänstgöring i Athen fortfarande varmt engagerar oss i svensk-grekiska kulturutbytet. Kommitténs syfte är att stödja återbördandet av Parthenonfrisen till Akropolis i Athen, och det finns många kommittéer runtom i världen som jobbar mot samma mål. Friserna finns idag på British Museum i London. http://www.svenskaparthenon.se/ Högaktuellt idag, när alltfler stora museer med stor publicitet börjar återbörda konstverk och skatter till ursprungsländerna. Hans Henrik Brummer gav historiskt perspektiv. Alexandra Pascalidou talade engagerat och spontant om dagens Akropolis och om exilgreker som alltid längtar hem, liksom parthenonfriserna!
Intressant ur arkitektur- och designsynpunkt var Jenny Wallensten från Svenska institutet i Athen. Hon berättade om utmaningarna och tillkomsten av det nya Akropolismuseet, som ska inhysa skatterna från Parthenontemplet, och helst också mottagare av friserna från British Museum. http://www.newacropolismuseum.se/ . Beräknas öppna sent i år, även om publiken redan nu får vara med och följa den transparanta arbetsprocessen. Det är arkitekten Bernard Tschumi, född i Schweiz, numera bosatt i New York, som vunnit den grekiska regeringens utlysta tävling och genomför bygget i samarbete med grekiska arkitekter. Har tagit sin tid. Först måste man göra alla arkeologiska utgrävningar i området, som har en kontinuerlig historia sedan 3000 år före Kristus. Det är nu dessa fynd som utgör första utställningen i museet som allmänheten får ta del av. Det handlar om ett område på totalt 9000 kvm mitt i Athen, intill Akropolis. Placeringen av pelargrunden har helt fått anpassas efter de arkeologiska utgrävningarna. Den är dessutom byggd på ett finurligt kullagersystem för att byggnaden ska kunna röra sig vid jordbävningar. Nedre delen följer pelargrunden, men kronan på verket, översta våningen är placerad exakt som Parthenon-templet, och med sin glaskonstruktion helt genomskinlig. Där ska Parthenonfrisen stoltsera. De brittiska delarna som ännu saknas, infogas som kopior inlindade i ett slags gasväv för att markera väntan. Nu återstår att se hur lång den blir.

The New Acropolis Museum



Svenska Parthenon-kommittén



Monday, March 3, 2008

Två dagars gästbloggare - Shoko och Jean

Om ni läst bloggen från torsdag och fredag, så har ni fått följa våra två praktikanter på Svensk Form, Jean Austria och Shoko Takizawa, som vi sänt ut på textil och form-vandringar i stan. Tack Jean och Shoko!

Sunday, March 2, 2008

Märta Måås-Fjetterström - praktikantrapport

Ännu en dag med intressanta studiebesök. Efter att ha bokat tid hälsade vi på Märta Måås-Fjätterströms showroom i Stockholm på Sibyllegatan 19 som är nyöppnat sedan i februari i samband med möbelmässan. Det är ett litet men trevlig lokal, där hänger just nu deras nya kollektion ”Spektogram” som är formade utifrån en ny tolkning av de digitala pixlarna som bildar mönster på mattan. År 2009 fyller MMF 90 år och ska firas med en jubileumsutställning på Liljevalchs, det ser vi fram emot!

Märta Måås-Fjetterström, Sibyllegatan 19




Asplund - praktikantrapport

Asplund som är belägen på samma gata fast längre upp, närmare sagt på Sibyllegatan 31, är en fin och ljus butik med samtida design, här hittar vi produkter skapade av formgivare såsom Pia Wallén, Maria Håård, Matz Borgström med flera. Här finns möbler, köksartiklar, smycken, mattor, lampor och andra saker för hem och inredning. Årets möbel som fick designpris 2007 heter Bermuda, formgiven av Thomas Eriksson, finns i denna butik att köpa. Vi såg lampan Liv av Jonas Bohlin, sådana lampor har vi här på Svensk Form i konferensrummet, det var kul att se!

Asplund - Sibyllegatan 31









Kasthall - praktikantrapport

Sedan på samma gata, Sybyllegatan 39, finns Kasthall. Där har de stora mattor med blommönster som välkomnade oss när vi öppnade dörren. Företaget grundades år 1889 och är känd för sina handtuftade mattor. Ljusa, estetiska med blommor på. Varje Kasthall matta är unik och tillverkas specifikt på order. Vi fick en var sin fin påse med mattmönstret ”Minnigåsöga,” mattan gjordes av Gunilla Lagerhem Ullberg. Hur kan vi veta det? Jo, för att alla mattor har en läderetikett som anger vilken person jobbade med det, och även på påsen stod det. Kul!

Kasthall, Sibyllegatan 39









Kungliga Dramatiska Teatern - praktikantrapport

I slutet av vår tur den sköna fredagen fick vi komma in på Dramaten, som fyller 100 år i år, den är belägen på Nybroplan. Detta var tack vare Shokos schyssta klasskompis Caroline, praktikanten i färgeriet. Titta gärna på hennes fina provresultat i olika färger, inspirerade av en japansk gammal målare, Hiroshige!! Här färgar man allt, även päls ( det i bilden ska bli grått.) Ibland gör man dem rena till smutsiga. Härliga skisser och provdockor överallt. Lotta Radman som har jobbat här i 18 år visade oss och sina gamla elever från Göteborg runt i Dramatens modevärld! Spännande!! Från klassiska kostymer till underkläder, från toppen till botten på kroppen,,, här gör man allt för Sveriges viktiga teaterskådespelare! Alla kläder sparas förstås, men det kommer att vara försäljning den 17 maj. Verkligen exklusivt haute couture!! Vilka ska kläs i dem?? Det måste ni kolla på scenen! Varför inte njuta av en pjäs med era nära och kära under den här säsongen?

Jean och Shoko tackar mycket alla trevliga som välkom oss i torsdags och i fredags!!!

Kungliga Dramatiska Teatern, Nybroplan