Saturday, October 20, 2007

Form/Designcenter i Malmö

Innan jag lämnade Malmö hann jag besöka Form/designcenter i Malmö. Där hade unga och kaxiga Vuji ny utställning samt Kerstin Hennix en textil glädjeexplosion - 40 år efter hennes debut på samma ställe. Karin Wiberg och jag planerade för UNG i Tokyo nästa vecka. Jag passade på att köpa en massa presenter till alla japanska vänner – 10-gruppen, 60-talshanddukar och annat smått och gott som de älskar. Karin gläder sig så att få åka till Japan. Hon kommer inte att bli besviken.

presenter till alla japaner!


designboost i Malmö - sustainable design

David Carlson och hans kompis Peer Eriksson lyckades verkligen med sin tredagarsboost i Malmö. David med sitt stora kontaktnät hade fått dit ett imponerande gäng från hela världen. Första dagen workshops (boost meetings) nästa dag 25 talare x 15 minuter (boost chats) och tredje dagen öppning av utställningen (boost show). Bland de internationella talarna fanns exempelvis Jennifer Leonard som skrivit Massive Change, indiske designern Satyendra Pakhale som verkar i Amsterdam, Brent Richards förre rektorn för St Martins i London, designern Stephen Burks från New York och Kevin Low från Kuala Lumpur, trendjägaren Jody Turner från Culture of Future m fl. Designer, trendanalytiker, itexperter, designstrateger, företagare, etnografer, en bra blandning.
Jag missade workshopsdagen, men hörde att den var meningsfull. Seminariedagen påminde om FutureDesignDays, med stora skärmar och snabba presentationer, men utan deras höga svansföring. Detta var mera avspänt, tonen lägre, förberedelserna mera informella. Ändå flöt allt riktigt fint. Saknade kanske frågor, men samtidigt fanns gott om tid att umgås i andra former på kvällen, till och med dans på nattklubb. Och det är alltid i luckorna som nya projekt och ideer föds.
Några riktigt vassa talare. Alla designer är ju inte så verbala, även om de hade viktiga budskap. Några superförberedda, andra tvärtom. Kerstin Sylwan från 02 nordic och jag låg allra sist på dagen och bjöd alla att delta i Saving the Planet in Style. Trots att vi inte hunnit samordna oss så bra, och var mer än lovligt vimsiga, fick vi ändå mycket positiv respons och samarbetsförslag efteråt.
Genom föreläsningarna fick vi hundratals definitioner på "sustainability" och "design".Alla var dock eninga om att orden saknar mening utan innehåll och sammanhang. Trend- och sloganvarning! En annan röd tråd genom alla föredrag var det humanistiska budskapet. Det handlar ytterst om oss människor, om långsiktigt ökad livskvalitet och tidlöshet. Vi människor kommer alltid att drivas av våra passioner, att göra emotionella val och göra det vi älskar att göra. Den unga generationen i långt högre grad än den föregående. Mera av den kreativa högra hjärnhalvan än den rationella vänstra kommer att styra utvecklingen.
Torts insikten om de allvarliga hoten, komplexiteten och nödvändigheten att rädda vår planet, får vi inte paralyseras av skräck och skuld. Vi måste tro att det är meningsfyllt att ta små steg, att vi lär oss på vägen. Att försöka se den stora bilden, samtidigt som vi måste skala ner den i hanterliga bitar för att kunna agera.
Efter alla verbala föredrag var det befriande att se utställningen, påtagliga resultat från processer och produkter., som på olika sätt hanterar temat hållbar utveckling. Ur miljö-, sociala och ekonomiska perspektiv. Designens roll i kedjan mellan konsumenter och producenter är inflytelserik och ansvarsfylld.
Det uppstod en speciellt varm stämning mellan deltagarna, och vi ville på något sätt hålla kvar i den energi och inspiration som uppstått. Till middagen diskuterade vi nästa designboost’s tema, tills Peter Andersson föreslog att det förstås skulle vara samma. Sustainable design. Hoppas att David och Peer orkar fortsätta!

sharing design knowledge





Nöjda arrangörer



boost show - utställningen dag 3



Thursday, October 18, 2007

Textilinvasion

Igår fylldes alla rum med textilier hos hos. Konstnärsskap i vardande och konstnärsskap i full blom. Det var studenter från textilhögskolan i Borås, Fiberartsweden och fulländat konsthantverk i Anna Karin Bylund Furst präskrud. Den enda gemensamma nämnaren i tresamheten är att alla använder textil som uttrycksmedel. http://www.fiberartsweden.nu/ är ett 40 tal konstnärer som arbetar inom textil och nu hade man enats kring temat kontorslandskap. Det fungerade verkligen! Det är bara att gå på upptäcktsfärd bland gamla arkivskåp, draglådor och hurtsar. 70-talet smyger sig på med overheadprojektorn, tangentborden den gama facit skrivmaskinen. Här finns ena godbiten efter den andra, bara man ger sig tid och letar. Petter Hellsing har maskinbroderat alla sin motorcykeldelar på duk i verket "konsten att sköta en motorcykel" samt hembygdsbilder på gamla slitna snurrstolar. Gunilla Poignant har skapat roterande blommor av gamla plastkaffeskedar. Ingr Berström presenterar sekreterarna Siv och Britt i form av kontorslampor med långa hårsvall. Ur Facit skrivmaskinen väller ett långt stycke tyg med precisa angivelser av solens upp- och nedgång under ett år. Allt broderat i korsstygn av Maria Wahlgren.
Bland studenterna skulle jag själv gärna vilja ha de praktiska och snygga resetillbehören. Ryggsäcken av Anette Eriksson och Anna Jonassons reskläder. Snygga, flexibla och gjorda för att knöla ihop, att värma sig i, att ha som som kuddar, och sedan som aftonklänning. Jag brukar lösa detta med mjukiskläder och olika lager av schalar i vanliga fall. Oslagbart!

Sitter nu på tåget som lämnade Stockholm kl 5.20 på väg till Designboost i Malmö. För ett år sedan hade jag inte tänkt på att välja tåg framför flyg. Nu var det självklart. Dessutom får jag se hur morgonen vaknar och solen lyser upp det skånska landskapet, fuktiga morgontuvor, en lätt dimma, hästar i motljus.

Roterande kaffeskedar


Motorcykeldelar och Solens gång



Skrud



Invasion av franska journalister

Inom loppet av en vecka har vi nu fyra team av franska journalister här på besök. TV, radio, dagspress. Allt tack vare att vi ska visa Design S nu i november vid en festival i Caen som i år har svenskt tema. Det ger ju en helt annan bild när journalisterna kommer hit och upplever själva på plats. Igår också en curator från Cypern, som vill göra stor nordisk designutställning med relevans för den cypriotiska publiken, studenterna och designkåren. Yiannis Toumazis. Stora planer och ideer utvecklades även för EU ordförandeskapet 2009 under avslutande middag på Berns igår kväll med Gabriela Lopez, och textilformgivarna Ulrika Mårtenson och Ulrika Elovsson. .

France 3


Wednesday, October 17, 2007

Why all this green?

"Man blir ju alldeles klorofyllberusad" utbrast Ingrid Giertz-Mårtenson när hon steg in i Li Edelkoorts lummiga botaniska installation på Svenskt Tenn igår. Vi var många som trängdes i lokalerna. Li Edelkoorts dragningskraft är stor. Tillsammans med Peter Ödegaard hade hon skapat ett porlande paradis i dialog med Josef Frank och Estrid Ericsson. I centrum Franks stora Liljevalchssoffa, omgiven av lager av blommande textilier, levande och döda växter, vatten och fågelsång. Allt i GRÖNT förstås. Hennes inspirationsmagasin, 16e i ordningen den här gången med titeln bloom, a horti-cultural view, helt fylld av naturens grönska, blad, bilder, teckningar, textilier och dofter. Till det facila priset av 700 kronor. Mumma för alla visuella och kreativa människor, som hellre tar till sig världen och samtiden genom bilder i stället för text. I dag håller hon sitt årliga trendseminarium på Södra Teatern. Mera som en konstpresentation. När hon talar lyssnar man. Igår talade hon om sin kärlek till naturen och om hur konstnärer och formgivare, förresten alla vi människor, hela tiden återvänder till naturen som inspiration för våra verk. Hon underströk också nödvändigheten att behålla sin nyfikenhet. Ja, måtte man aldrig tappa den!

"Why all this green?" frågade sig göteborgarna Jesper Larsson och Matilda Lindvall när de gjorde sitt framträdande under vår Pecha Kucha på Berns i början av oktober. Detta apropå att alla nu som nu engagerar sig i miljöfrågorna använder färgen grönt på allt. På alla loggor, symboler, texter. De hade tröttnat helt enkelt. Det är samma Jesper som startat Pecha Kucha i Göteborg. I söndagens DN stod det om den dynamiska utvecklingen bland unga kreatörer i Göteborg, Jespers gäng och vilken framgång Pecha Kucha haft där. http://www.pecha-kucha.org/. Fenomenet har nu spritt sig till 90 städer runtom i världen. Mark Dytham mejlade just från New York där 1100 människor häromdagen försökte komma in på Pecha Kucha, men bara 800 kom in. Tydligen passar denna snabbvariant dagens tempo perfekt. På Berns där vi håller till i Stockholm vill man att vi ska köra ännu oftare. Nästa gång blir 12 november.

Monday, October 15, 2007

Tåg i Västerdalarna

I helgen hos min mamma i Björbo. Åkte som vanligt tåg, och som vanligt krånglade regionaltåget. Förra gången jag for, då brann tåget i Dala-Järna. Igår rejält försenat. Tågtrafiken i Västerdalarna, relativt nyinköpta tåg. Från Canada? Inne i tåget, trappor upp med punktbelysning i rampen, som en nattklubb eller snarare en finlandsfärja. Hur var det där med tillgängligheten? Gott om dött och otnyttjat utrymme. Dessutom har man upptäckt att de här nya tågen inte klarar den svenska vintern, så när kylan kommer får man sätta in de gamla tågen igen. Kanske var det priset om avgjorde. Hur kan det gå till så? Offentlig upphandling, hur viktig är inte beställarkompetensen? 400 miljarder upphandlas per år, och ca 400 miljoner inom möbler och inredning. Svensk Form deltar nu i arbetet med Rådet för arkitektur, form och design tillsammans med andra organisationer för att se om vi kan bidra till den pedagogiska utmaningen att höja beställarkompetensen. Det är svårt och stort, men borde engagera alla människor. Hur används alla dessa stora pengar på bästa sätt för att förbättra vår vardag?

Oktoberkväll i väntan på perrongen i Björbo