Thursday, March 19, 2009

Styrelsemöte Formmuseets vänner i Prästgården

Ikväll samlades Formuseets Vänners Styrelse för första gången i Prästgården. Stor uppslutning till mötet, då vi planerade årsmötet till 3 juni. Vi diskuterade kulturutredningen och svaret på remissen som vi ska lämna. Dessutom disktuerade vi föreningens syfte att skapa ett formmuseum och hur forum för form kan ta form på bästa och kraftfullaste sättet idag. Flera nya förslag på verksamhetsområden där föreningen bör engagera sig kom upp. Som vanligt gläds man åt alla dessa människor som är beredda att arbeta engagerat och ideellt för Design.






Mysig byggarbetarkur

Varje morgon på väg till jobbet kikar jag in i den öppna och välbyggda byggnadsarbetarkuren som står uppmonterad längs Strandvägen: Det ser verkligen så mysigt och ombonat ut. De sitter och fikar i skönt belysning med utsikt över trafiken som sveper förbi. Långt in i januari hängde adventsstjärnan i det generösa fönstret. Fina möbler, varm stämning.



Wednesday, March 18, 2009

PechaKuchapremiär i Kalmar

Forms chefredaktör Staffan Bengtsson och jag tågade ner till Kalmar för att vara med om kickoffen för PechaKucha Kalmar. Den prisbelönta och omskrivna svarta museikuben Kalmars Konstmuseum invaderades igår av nyfika besökare som ville ta del av PechaKucha premiären. Svensk Form Småland hade jobbat hårt på marknadsföring och trivsel och restaurang Byttan och konstmuseets publik fylldes med omkring 150 personer, som knappt fick plats i salen när talarna drog igång. Nytillträdde chefen för konstmuseet, konstnären Bengt Olof Johansson, välkomnade och inledde med en sympatisk PechaKucha om museer på ett filosofiskt plan, sedan följde presentationer om Kalmars utveckling och Byttan av Örjan Molander, Erika Lagerbielke berättade om nya öppningar när hon inte bara jobbar med glas, Plan B. Minimalistiske proffsfotografen Jonas Lindström delade med sig av sin rena estetik. Staffan Bengtsson tog oss med till deformationens och befrielsens land på Gröna Lund. Glasformgivaren Ludvig Löfgren talade om tukt och frihet av kropp och form. Kenneth Williamsson en genomarbetad, djupt mänsklig och sympatisk presentation, om egna och andras verk som gjort avtryck om moderlandet och ursprung. Överhuvudtaget var det mycket ursprung och identitet som sipprade fram i presentationerna. Arrangörerna unga formgivaren Charlotte Ryberg, som snart ska bjuda oss på bryggpicknick i Stockholm under Design passion, och ordföranden i Svensk Form Småland Britt-Marie Börjesgård, verkade nöjda med kvällen och glatt överraskade över att de dragit så stor publik, många från det formtäta Småland. Som damen från Barometern sade: I Kalmar vet man aldrig. Ibland kommer massor av folk, eller så kommer ingen.




















På snabbvisit med mat hos Designonline i Kalmar

Designonline är ett entreprenörsdrivet företag, tillika aktiv företagspoolare, som säljer skandinavisk design on line. Mest svenskt. Eldsjälen bakom, Jörgen Bödmar har byggt upp en stab och ett lager som kan leverera produkter på tre dagar såväl till Nya Zealand som till Hawaii. Försäljningen har stigit med 20 % under innevarande års första månader, trots lågkonjunktur, så vi anade försiktig optimism. Kina kommer starkt. Nu ska man satsa mera på rörliga medier för att få fram berättelserna bakom produkterna, precis vad som efterfrågas mer och mer av dagens kunder. Vad säljs mest? Faktiskt självhäftande mönsterbårder från Strössel Design som kan sättas på fönstret exempelvis i badrum eller på fönstren i gatuplan. Såväl i Sverige som utomlands är detta en storsäljare. Vi ska försöka se till att informera om tid och plats för alla våra turnerande utställningar, så att besökarna därefter kan finna produkterna direkt på webben. Vi har varit dåliga på att synkronisera våra utställningar med försäljningsmöjligheter, trots att vi alltid märker efterfrågan i samband med designutställningar runtom i världen. Jörgen Bödmar hämtade oss på tåget, tog oss till kontoret och gav oss en god bit ekologisk mat, och nöjet att träffa Playsams gemytlige och legendariske …… Carl….., innan vi kastade oss iväg till kvällens PechaKucha night

Studiebesök hos företagspoolaren Designonline




















Vår genom tågfönstret, signalfel och spänningsförlust

Älskar att åka tåg, gärna ensam, men nu var det särskilt trevligt att sällskapa och samtala med Staffan Bengtsson, Forms Chefredaktör under resan upp och ner. Vi hade förstås massor med jobb att tala om. Men jag njöt också av umgänget. Någon som ser och uppfattar allt, intuitionen på skaft och som genast verbaliserar iakttagelserna. En ordkonstnär och metaformästare. Idag härligt solsken, vårlandskapet som börjar knoppas. ”nu är väven uppsatt, redo att fyllas med färger och mönster”. Oneliners som bara rinner ut som självklarheter. Livgivande. Tågresan, både ned och upp, drabbades förstås både av spänningsförlust och signalfel. Varför alltid i Sverige? Aldrig att detta hände i Japan under alla år vi bodde där. Deras tåg och tunnelbanor som fraktar så många miljontals människor varje dag mellan städer och landsbygd. Hur kan dom?

Med Staffan Bengtsson på tåg t o r Kalmar med Staffan Bengtsson, träffade Ulrika Hydman Vallien på perrongen











Bonding i Biblioteket

I måndags bjöd vi in våra nya hyresgäster och grannar till en stunds samvaro i vårt nästan färdiga bibliotek. Bubbel och baguette, berättelser om varandra och våra verksamheter. Sustainable Technologies Fund byggdes på entusiasmen från två ”miljömuppar”, som de kallar sig, Anders Frisk och André Heinz, som lärde känna varandra i mitten på 90-talet då de jobbade med Naturliga steget. I Sverige är vi duktiga på teknologi och nya miljötekniska lösningar, men sämre på att affärsmässigt paketera vår kunskap. Anders och André började bygga upp fonden, även med kapital från Andrés ketchup-Heinzfamilj, och förvaltar i dag en fond som ska investeras i affärskoncept framför allt inom miljöteknik, energi, klimat. De har samlat ett kontor med 6 kompetenta personer som träffar entreprenörer, analyserar, gör jämförelser och bedömer potential och konkurrenskraft. De söker aktivt och blir uppsökta. Endast ett 10-tal investeringar kommer till slut att genomföras, men såklart att de skaffar sig en oerhörd kompetens och kunskapsbas på vägen. Något vi kan samarbeta kring när det gäller att främja svenska tekonolgi- och designlösningar internationellt i framtiden. Vi hittade flera beröringspunkter och kommer säkerligen att ha glädje och nytta av varandra, inte minst som trevliga grannar från olika sfärer.
I måndags bjöd vi in våra grannar till en stunds samvaro i vårt nästan färdiga bibliotek. Bubbel och baguette, berättelser om varandra och våra verksamheter. Sustainable Technology Fund byggdes på entusiasmen från två ”miljömuppar”, som de kallar sig, Anders Frisk och André Heinz, som lärde känna varandra i mitten på 90-talet då de jobbade med Naturliga steget. I Sverige är vi duktiga på teknologi och nya miljötekniska lösningar, men sämre på att affärsmässigt paketera vår kunskap. Anders och André började bygga upp fonden, även med kapital från Andrés ketchup-Heinzfamilj, och förvaltar i dag en fond som ska investeras i affärskoncept framför allt inom miljöteknik, energi, klimat. De har samlat ett kontor med 6 kompetenta personer som träffar entreprenörer, analyserar, gör jämförelser och bedömer potential och konkurrenskraft. De söker aktivt och blir uppsökta. Endast ett 10-tal investeringar kommer till slut att genomföras, men såklart att de skaffar sig en oerhörd kompetens och kunskapsbas på vägen. Något vi kan samarbeta kring när det gäller att främja svenska tekonolgi- och designlösningar internationellt i framtiden. Vi hittade flera beröringspunkter och kommer säkerligen att ha glädje och nytta av varandra, inte minst som trevliga grannar från olika sfärer.






Sunday, March 15, 2009

En bra FORM-vecka

FORM nr 2 ute nu, ett färgstarkt belysningstema. Det har varit en uppåtvecka för FORM generellt, flera positiva recensioner bl a i Journalisten (citerar nedan) och Västerås Stadsbibliotek , som utnämnt FORM till månadens tidning. Lösnummerförsäljningen steg även förra numret till över 1000 nummer (mot ca 200 förr om åren). Dessutom hade vi på prov ute en annons i Svepet. Ni vet det där utskicket som går till alla hushåll och sen oftast direkt i papperskorgen. Vi som tackar nej till reklam får den inte alls. Så vi visste inte vad vi skulle förvänta oss. Redan de första dagarna räknade vi in över 60 nya medlemmar/prenumeranter!
I senaste numret inleddes en diskussion kring designkritikens frånvaro eller nivå i Sverige, som jag hoppas fortsätter. Själv diskuterar jag direkt med Staffan Bengtsson nu på tisdag, när vi åker tåg tillsammans till Kalmar, där regionalföreningen Småland, startar sin första Pecha-Kucha. Få se vad Smålänningarna säger om Staffans osvenska påhopp på Kjell Engman.

Ur Journalisten 18, Helena Gierttas recension av FORM:
"Form är ögongodis. Det senaste numret har tema glas. Och vad allt kan man inte göra
med glas? Det är imponerande, inte alltid vackert, men kul. Särskilt tjusiga är de tre
uppslagen med glashistorik från Kosta Boda och Orrefors... Omslaget visar en bild på kapellet vid Fjellnäs Högfjällspensionat i Härjedalen. Den är plockad ur ett långt och resonerande reportage om tankar om arkitektur. Formen är förstås nummer ett i magasinet. Men formen står aldrig i vägen för det som ska sägas. Det blir inte rörigt utan lättillgängligt. Färgerna stör inte utan lockar in, precis som det ska vara, men som det inte alltid är."

Dags att bita i kulturutredningen och museiutredningen

Så damp den till slut ned i Svensk Forms brevlåda, den 900 sidor tunga kulturutredningen, som gått till 389 remissinstanser, varav Svensk Form är en. Tänker på dem som ska sammanställa alla synpunkter och svar i demokratins namn! Nåväl, jag har ju läst en del sammanfattningar dessförinnan, liksom debattartiklar och diskuterat med kollegor och vänner. Men nu är första gången som jag själv sätter mig ner och plöjer. Tiden medger endast en summarisk översikt, förutom det som berör vårt ämnesområde och det som vi kommer att koncentrera Svensk Forms svar kring. Här har vi en hel del att bita i tror jag! Allmänt kan ju sägas att utredningen visar stor tilltro till kulturens utvecklingskraft som sig bör, sedan kan man sakna kvalitetsbegreppet i de övergripande målen. Undrar också om det i realiteten gagnar ett mångfaldsperspektiv när man i effektivitetens namn slår ihop så många myndigheter och beslutsapparater. Museiutredningen förordar också större samverkan, vilket behövs. Men återigen tål att tänka på, att desto större kolosser man skapar, desto mindre flexibilitet och rörelsefrihet. Vi lever ju i ett mycket snabbt föränderliga samhälle, inte minst när det gäller den teknologiska och mediala utvecklingen. Själva lägger vi nu krut på den tredje delen i Kulturutredningen, "Kulturpolitikens Arkitektur" och det som handlar om "En sfär för frågor om samtid, historia och livsmiljö"där det övergripande förslaget är att Riksantikvarieämbetet, Riksutställningar, Nämnden för hemslöjdsfrågor, Statens Konstråd och Arkitekturmuseet läggs samman i en myndighet. Där ska också musiekoordinatorsfunktionen ligga. Fråga: varför ska Arkitekturmuseet som enda museum infogas här? Och när det står om Arkitekturmuseets praktiska konsekvenser, står det inledningsvis "De lokalytor och medel som finns för utställningsverksamhet bör nyttjas på delvis annat sätt. Resurserna bör vara möjliga att använda i samverkan med de resurser som kommer att finnas vid den samlade myndigheten" så börjar man förstås ana oråd. Vad betyder det? En försåtlig formulering? Sväljs de medel, som vi nu från Svensk Form med ansenlig förlossningsvånda släppt vidare till Arkitekturmuseet i hopp om att kunna stärka utställningsverksamheten vid Arkitekturmuseet? Allt i syfte att skapa en kraftfull mötesplats för arkitektur, form och design till yttersta gagn för publiken. Här gäller det att gräva djupare!