Wednesday, May 7, 2008

Vinnare av Stora Designpriset

På eftermiddagen sprang jag över till Moderna museet för utdelningen av Stora Designpriset. Priset delas ut av Teknikföretagen i samverkan med Svensk Form och SVID. Priset, på en kvarts miljon, ges till företag och deras designleverantörer för affärsframgångar med ett integrerat och konsekvent designarbete. Fantastiska finalister i år. Måste ha varit svårt för juryn att välja. Vinnaren i år var industridesignföretaget Myras ögonstyrda bildskärmar och datorer för Tobii Technology AB. Helt märkvärdigt hur väl det fungerade. Jag prövade själv att leta, hitta och välja med hjälp av ögonen på en uppställd skärm. Tanken svindlar över användningsområdena för såväl funktionshindrade som andra. De andra finalisterna var också imponerande. Som vanligt POC med sin verksamhet som helhet som kammar hem priser överallt i alla kategorier. Pålitliga och skickliga Ergonomidesign som gjort en serie arbetshandskar för Ejendals AB. Jag fick också en intressant direktlektion och bakgrundsbeskrivning av Pro Safety. De har tagit fram en intravenös kateter som företaget BD tagit med en industridesigner från Avalon Technology. Första gången som företaget jobbat med designkompetens, och på bästa sätt. Designern har varit med från första början, genom hela processen och i hela leden. Hur spännande och betydelsefull hela den industriella processen. För varje objekt. Här finns inga felmarginaler. Materialen ska stämma för sterilisering och massproduktion. Sjuksystrarna måste kunna använda den med enklaste grepp. Blodspill och nålstick måste undvikas. Produkten måste tala intuitivt till brukarna. Utmaningarna är många. Inget får bli fel. Designern berättade att det låg längre och mera arbete bakom denna lilla produkt än bakom ett tunnelbanetåg som han dessförinnan ritat. Vi borde alltid visa på hela den industriella processen.

Swedish Design smäller fortfarande högt ute i världen

När man söker på "Swedish Design" får man långt flera träffar än när man söker på exempelvis "Scandinavian Design" eller "Nordic Design" eller "Danish Design". Den uppmuntrande upplysningen fick vi från Svenska institutets chef Olle Wästberg under gårdagens rundabordsfrukost på Nordic Light Hotel om "Design på Export". Vi hade gjort gemensam sak, Svensk Form och Stockholm Furniture Fair, och bjudit in en rad offentliga aktörer samt ett urval företag inom möbel, inredning och produkter, för att diskutera hur vi bäst kan samverka när det gäller design på export. Efter år av utlandssatsningar och projekt, framkommer emellanåt en viss frustration med nyckfullheten, missriktade ömsesidiga förväntningar mellan offentliga aktörer och företagen. Hur samarbetar vi bäst? Kan vi få fram en gemensam långsiktig strategi? Öka exporten? Förstärka svensk designs ställning och Sverigebilden i världen? Vi var verkligen glada över uppslutningen på mötet. Nästan alla inbjudna kom, vilket vi får tolka som att ämnet är angeläget. Syftet med detta möte var främst en första inventering, att lyssna på företagens främsta prioriteringar. En återkommande kommentar i pausen var hur nyttigt det var att få ansikten och röster hos de offentliga aktörerna och höra hur de ser på sina roller och uppdrag. Vi hade t ex bjudit in branschorganisationen TMF Trä- och möbelindustriförbundet, samt representanter från NSU- nämnden för Sverigefrämjande i utlandet: UD, Exportrådet, Svenska institutet, ISA-Invest in Sweden Agency och VisitSweden. Numera ingår även Näringsdepartementet som vi bjuder till nästa möte. Svensk Forms huvudman kulturdepartementet fanns också på plats. Gemensam nämnare för alla är förstås att design är ett viktigt verktyg i arbetet, även om desingboomen i trendterminologin är över, så är utvecklingen på området vital och den har fortfarande en internationell stark ställning. Behovet av samordning, en spindel i nätet som kan organisera logistik och långsiktig planering dök upp hela tiden. Liksom vikten av bearbetningen av målgrupper i olika länder både före och efter korta satsningar, annars är de bortkastade. Det blir ett pussel att lägga, innan en tydligare bild kommer fram utifrån de vitt skilda behoven. Några jobbar med retail, andra mot offentlig sektor, några endast med orderstyrd produktion osv. Viktigt att definiera just skillnaderna innan vi hittar beröringspunkterna. What is in it for me? Diskussionen blev naturligt nog ganska allmän så här första gången. Förutom att Anders Färdig från DesignHouse Stockholm lanserade ett par visionära, djärva och lockande förslag som han inbjöd fler att delta i. Vi får berätta närmare när och om de tar form. Vi informerade också om planerna för Swedish Style in Tokyo 25 oktober – 3 november samt om Milano 2009. Men det är en process, som vi nu fortsätter under två möten i höst, den 9 september och den 4 december. Charlotte Wiking från möbelmässan tar på sig rapporterings- och uppföljningsansvar och Nordic Light Hotel agerar värd för två frukostar till. Tack och lov för partnerskap.

Rundabordsfrukost på Nordic Light Hotel






Monday, May 5, 2008

Det rör på sig: Moderata förslag om avdrag för kultursponsring

Hann inte mer än avsluta mitt blogginlägg morse, förrän jag öppnade morgontidningarna och där minsann: 97 krav på ny kulturpolitik från sex moderata riksdagsmän. En skrift lämnas nu som ett inlägg till de pågående kulturutredningarna. Det presenterades översiktligt på DN Debatt i dag. Det talas om kulturskapandets väldiga potential och om att nya sätt att finansiera kulturen på samma sätt som sporten. Med samma avdragsmöjligheter. Svårt att ha en uppfattning, innan man läst förslagen i sin helhet, men klart intressant. Det börjar i alla fall hända saker. Vad än utredningarna kommer fram till återstår att se om Anders Borg lyssnar. Apropå sport och kultur, fanns också en påannonsering i SvD om att Kobra och Fotbollskväll byter programledare för en kväll - Kristofer Lundström och Mats Nyström. Mats Nyström har intervjuat Stadsteaterns chef Benny Fredriksson. Ny riktning alltså.

2008-05-05 Glädjade mycket designpress i helgen

Skön och lång återhämtning på landet i helgen med familj, trädgård och promenader. Behövs laddning inför majveckornas intensitet. Roligt att konstatera att både DN och SvD satsat på stora designartiklar igår, trots att vi nyss fått rikliga reportage ifrån möbelmässan i Milano. Kanske håller trenden på att vända igen, från att endast ha handlat om mode på designfronten under en längre tid. Välformulerat och generöst av Annica Kvint i DN om nyskapande designinstallationer i det offentliga rummet. Passar bra i diskussionerna om den självklara kopplingen mellan arkitektur och design i det offentliga rummet, inte minst med tanke på rapporten från rådet från arkitektur, form och design. Erica Treijs i SVD har en flera sidor lång och rikligt bildsatt artikel i K-delen, utifrån utställningar som pågår i världen med designens roll som samtidsspegel och opinionsbildare. Rubrik: Nya tag. Undrar dock över det demokratiska temat i Milano, dolt för mig i alla fall. Annars har det varit intressant i pressen att följa diskussionen som Susanne Osten dragit igång om Unga Klara och teatern i kris. Inte så mycket för relationen mellan henne och Benny Fredriksson på Stadsteatern, men för att även hon är rädd för utvecklingen av dagens kulturpolitik. "förr var något bra om det var bra. Nu är något bra om man säljer biljetter". Kulturen som idag endast tycks ha ett existensberättigande om den skapar intäkter, ger fler jobb och svarar på marknadens behov. Sällan har kulturens status varit så låg. Oron uttrycks från alltfler vältaliga intellektuella inom kulturens alla områden. Var ska det finnas plats för den experimentella konstnärliga forskningen?

Vitsipporna nästan överblommade