Wednesday, May 7, 2008

Swedish Design smäller fortfarande högt ute i världen

När man söker på "Swedish Design" får man långt flera träffar än när man söker på exempelvis "Scandinavian Design" eller "Nordic Design" eller "Danish Design". Den uppmuntrande upplysningen fick vi från Svenska institutets chef Olle Wästberg under gårdagens rundabordsfrukost på Nordic Light Hotel om "Design på Export". Vi hade gjort gemensam sak, Svensk Form och Stockholm Furniture Fair, och bjudit in en rad offentliga aktörer samt ett urval företag inom möbel, inredning och produkter, för att diskutera hur vi bäst kan samverka när det gäller design på export. Efter år av utlandssatsningar och projekt, framkommer emellanåt en viss frustration med nyckfullheten, missriktade ömsesidiga förväntningar mellan offentliga aktörer och företagen. Hur samarbetar vi bäst? Kan vi få fram en gemensam långsiktig strategi? Öka exporten? Förstärka svensk designs ställning och Sverigebilden i världen? Vi var verkligen glada över uppslutningen på mötet. Nästan alla inbjudna kom, vilket vi får tolka som att ämnet är angeläget. Syftet med detta möte var främst en första inventering, att lyssna på företagens främsta prioriteringar. En återkommande kommentar i pausen var hur nyttigt det var att få ansikten och röster hos de offentliga aktörerna och höra hur de ser på sina roller och uppdrag. Vi hade t ex bjudit in branschorganisationen TMF Trä- och möbelindustriförbundet, samt representanter från NSU- nämnden för Sverigefrämjande i utlandet: UD, Exportrådet, Svenska institutet, ISA-Invest in Sweden Agency och VisitSweden. Numera ingår även Näringsdepartementet som vi bjuder till nästa möte. Svensk Forms huvudman kulturdepartementet fanns också på plats. Gemensam nämnare för alla är förstås att design är ett viktigt verktyg i arbetet, även om desingboomen i trendterminologin är över, så är utvecklingen på området vital och den har fortfarande en internationell stark ställning. Behovet av samordning, en spindel i nätet som kan organisera logistik och långsiktig planering dök upp hela tiden. Liksom vikten av bearbetningen av målgrupper i olika länder både före och efter korta satsningar, annars är de bortkastade. Det blir ett pussel att lägga, innan en tydligare bild kommer fram utifrån de vitt skilda behoven. Några jobbar med retail, andra mot offentlig sektor, några endast med orderstyrd produktion osv. Viktigt att definiera just skillnaderna innan vi hittar beröringspunkterna. What is in it for me? Diskussionen blev naturligt nog ganska allmän så här första gången. Förutom att Anders Färdig från DesignHouse Stockholm lanserade ett par visionära, djärva och lockande förslag som han inbjöd fler att delta i. Vi får berätta närmare när och om de tar form. Vi informerade också om planerna för Swedish Style in Tokyo 25 oktober – 3 november samt om Milano 2009. Men det är en process, som vi nu fortsätter under två möten i höst, den 9 september och den 4 december. Charlotte Wiking från möbelmässan tar på sig rapporterings- och uppföljningsansvar och Nordic Light Hotel agerar värd för två frukostar till. Tack och lov för partnerskap.

No comments:

Post a Comment