Thursday, May 21, 2009

På väg från Sao Paulo till Salvador

Nu packar vi väskorna och drar vidare till Salvador. En helt annan planet. Detta ofattbart stora land med sina ca 198 miljoner invånare, med samma språk överallt, men helt olika karaktär i olika delar. Optimismen och framåtandan överallt är imponerande. Ekonomiska krisen känns inte så akut här. Sao Paulo Sveriges andra industristad, välmående företag enligt handelskammaren, även om alla är försiktiga och tänker noga efter i dessa tider. Vi har träffat många bra personer och institutioner som vi skulle kunna samarbeta med för Bistro 3000 Serving the Future. Känns dock som om det kan ta tid, kanske mera realistiskt att tänka sig 2011. Det ska bli spännande att återse Salvador igen, alla talar om förändringen till det bättre. Jag rapporterar snart!

Fantastiskt sustainabilityprojekt mitt i Sao Paulo

Tack vare en spännande länk som min vän Cathrine von Hauswolff skickade mig innan resan till Brasilien om en artikel på temat Brazil Promotes Sustainability with Sao Paulo Eco-Park fick jag chansen att besöka densamma i går och träffa kvinnliga arkitekten Adriana Levisky som driver byrån Levisky Arkitekter . Hon berättade hur de genom en djupgående designprocess och många hundratals möten med alla inblandade från staden och företaget Abreu + arkitekter, designer och invånare tillslut fått fram ett fantastiskt resultat. Från ett gammalt förorenat gammalt industri och- avfallsområde, har man byggt en stor öppen park mitt i Sao paulo, som man i kommunikationen kallar ett museum, för alla olika sorters ursprungliga och nya innovativa sätt att jobba med ekologiska livscykeln, bevattningssystem osv pedagogiskt och öppet redovisat. Nästan överpedagogiskt. Välkomnande socialt, publiken strömmar in på dagarna. Där finns också såväl dagis som äldreboende. Läs artikeln! Jag skulle gärna vilja bjuda in Adriana Levisky till Sverige för att berätta om denna föredömliga designprocess och det lyckade resultatet.

Avanderat ekologiskt utomhusmuseum av Levisky Arkitekter











Maria Monteiro från Time for Fun vet allt om lagstiftning och möjligheter att producera designutställningar i Brasilien


Rörande sammankallad minikonsert bara för oss - avancerade nyarrangemang med utgångspunkt från Jobim och bossa - utdragen choro




Wednesday, May 20, 2009

Glatt och trevligt möte med svenska handelskammaren och konsulatet
















Ung kock överför ursprungsrecept i ny tappning för trendpubliken i Sao Paulo, mandiokachips och kokosfisk...





























på jakt efter spännande streetkonstnärer, Alexandre Orion, Os Gemeos...
















En av Brasiliens största PR-byråer MPM söker nya projekt och vill ta sig an Bistro







En osannolik historia om MoMA Design Collection - the real thing

Ary Perez, färgstark och inflytelserik chef för designproducentföretaget TERO, som vi besökte igår för samarbete kring Bistro 3000 Serving the Future, berättade en smått osannolik historia vid lunchen. Någon gång i slutet av 70-talet, fanns en designkunnig och intresserad industrimagnat José Mindlin, som initierade en industridesigninstitution och tog hit en gigantisk utställning med originalprodukter från MoMA i New Yorks designsamling. Allt från möbler till plastförpackningar, glas och skrivmaskiner, flera hundra produkter. Sedan kom militärjuntan, och när utställningen skulle skickas tillbaka till MoMA visade det sig att tullhandlingarna inte gjorts rätt från början och juntan skulle ta så mycket betalt för att skicka tillbaka föremålen, att enda lösningen till slut blev att brasilianska industriförbundet FIESP köpte upp hela utställningen. Det blev helt enkelt billigare i slutändan. Sedan lades föremålen med katalog in i ett lager och glömdes bort. Ända tills förra året. Ary Perez fick i uppdrag av FIESP att kolla upp vad det var för gammalt "skräp" som fanns i deras lager. Han fick en chock, trodde inte det var sant när han hittade originalprototyper och möbler av Marcel Breuer, Mies van der Rohe, Alvar Aalto, Le Corbusier, Bruno Mathsson.... en del var lite gnagda av skadedjur, men att det var originalföremålen från MoMa rådde ingen tvekan om av stämplade dokument osv. Dessutom kunde man se att flera var prototyper som kommit direkt från formgivarna själva i första produktionen. Han tog kontakt med sina curatorvänner på MoMa i New York som blev lika chockade ...... men som absolut inte ville höra talas om detta, de skulle ju förlora ansiktet, och nuvarande sponsorer osv. De måste nu fundera hur de ska göra. Helst skulle de vilja glömma bort allt härborta i Brasilien. Ary har försökt förmå Industriförbundet att restaurera de möbler som fått skador, men de har ingen förståelse för värdet och menar att de lika gärna kan köpa helt nya mycket billigare. Nu är det en moment 22-situation. MoMa vill inte ha samlingen, FIESP vill inte ha samlingen..... Ary sliter sitt hår. Ett omistligt värde. Förhoppningsvis kommer väl MoMA när de har tänkt på saken att ta tillbaka samlingen och göra en god berättelse av detta. Men i dagsläget håller de för öronen.

Arkitekten, ingejören, utställningsproducenten och amazonasentusiasten Ary Perez med kontorsodlad carambola


Tero produktion design & ingenjörskonst - all kontorsinredning återbruk






















Ny trend, folkkonst presenterad som urban gallerikonst i Sao Paulo





























Våra ciceroner i Sao Paulo, Luiz och Claudio Martins




Sao Paulo trafiktätt med 28 miljoner invånare