Thursday, May 21, 2009

Fantastiskt sustainabilityprojekt mitt i Sao Paulo

Tack vare en spännande länk som min vän Cathrine von Hauswolff skickade mig innan resan till Brasilien om en artikel på temat Brazil Promotes Sustainability with Sao Paulo Eco-Park fick jag chansen att besöka densamma i går och träffa kvinnliga arkitekten Adriana Levisky som driver byrån Levisky Arkitekter . Hon berättade hur de genom en djupgående designprocess och många hundratals möten med alla inblandade från staden och företaget Abreu + arkitekter, designer och invånare tillslut fått fram ett fantastiskt resultat. Från ett gammalt förorenat gammalt industri och- avfallsområde, har man byggt en stor öppen park mitt i Sao paulo, som man i kommunikationen kallar ett museum, för alla olika sorters ursprungliga och nya innovativa sätt att jobba med ekologiska livscykeln, bevattningssystem osv pedagogiskt och öppet redovisat. Nästan överpedagogiskt. Välkomnande socialt, publiken strömmar in på dagarna. Där finns också såväl dagis som äldreboende. Läs artikeln! Jag skulle gärna vilja bjuda in Adriana Levisky till Sverige för att berätta om denna föredömliga designprocess och det lyckade resultatet.

No comments:

Post a Comment