Friday, September 5, 2008

Förstasidesnyhet i DN idag: Svensk Form säger upp sex anställda

Trist och tendensiös ingress till Bo Madestrands artikel i DN idag. Media är som vanligt mest intresserade av uppsägningar. Det är förvisso sant att vi nu genomför en drastisk minskning av personalen. Smärtsamt internt förstås, men att tajta till en organisation kan också innebära effektivisering, nya möjligheter och resurser som frigörs. Vi blir fem som är kvar och antar utmaningen att utveckla Svensk Form vidare i koncentrerad form och ny tappning från årsskiftet. Våra 11 regionalföreningar runtom i landet är dessutom en stark och aktiv resurs. Det står många angelägna frågor på agendan och ett digert publik program med olika samarbetspartners både i höst och nästa år. Vi kan nu jobba mera projektorienterat, och med större flexibilitet. Vi fortsätter med utställningsproduktion och externa uppdrag. (Nästa år har vi 6 utställningar som turnerar internationellt) Genom omorganisationen har vi rustat för att vårt statliga mötesplatsuppdrag successivt kommer att överföras till den större plattformen på Arkitekturmuseet. Samtidigt som vi utgår ifrån att de får ett vidgat uppdrag, som omfattar även form och design. Att den publika utställnings- och programverksamheten får samlade resurser och en tydlig scen gagnar publiken och designutvecklingen. Det ligger helt i Svensk Forms intresse. Vi behöver inte äga uppdraget om det kan stärkas på annat sätt och bli tydligare för publiken. Hoppas nu att staten fullföljer planerna, vi kan inget veta säkert förrän höstproppen kommer. Konsthallar och museer växer som svampar ur jorden, samtidigt som designområdet är beklagligt eftersatt. Vi kommer att kämpa för att det genomförs. Våra mötesplatser runtom i landet, våra nätverk och samarbeten växer. Medlemsföreningen fortsätter ju oförändrat, liksom vår opinionsbildande roll med FORM som främsta verktyg.

Designbar, Brio och gallerier

Torsdagkvällarna i Stockholm är alltid fyllda av evenemang. Konstgallerierna har så gott som alltid sina öppningar på torsdagar och lördagar. Dessutom hade vi själva igår en egen Designbar på Nordic Light hotell tillsammans med Sveriges Designer och Mötesplats Mode på Nordic Light Hotel. Välbesökt och tema igår var region SKÅNE. Särskilt inbjudna var formgivarna Jenny och Petra från Malmö, som tagit fram tvålen Apocalypse, genom återbruk av falafel, frityrolja, från krogar i Malmö. Ett genidrag och del av deras visioner om en sundare konsumtion. Dessförinnan han jag med en snabbtitt på Galleri Charlotte Lunds vernissge med Anne Thulin och Magasin 3:s utställning med Christian Boltanski. Sista stoppet blev öppningsminglet för BRIOs nya butik på Norrlandsgatan 18, där Claes von Hauswolff som varit creative director för det nya sortimentet förevisade några av de nya produkterna.

Mängder av unga designer i designbaren




Ny Briobutik på Norrlandsgatan 18



Thursday, September 4, 2008

FORM får ny producent.

Nu är det klart! Igår eftermiddags cyklade jag först till It is Media på Stureplan, för att teckna slutavtal och för att tacka Jacop Merlini och hans duktiga medarbetare för samarbetet hittills. Sedan cyklade jag vidare till Upplandsgatan 41, där FORM får sitt nya hem, och skrev på nytt avtal med Arvinius. Det är ett bokförlag som ägs av Marie Arvinius och som arbetat i många år med utgivning av böcker, kataloger och avhandlingar inom design, arkitektur och konsthantverk. En naturlig partner för oss på många sätt. Marie är mycket entusiastisk och har många visioner för FORMs utveckling, inte minst när det gäller webb och internationell distribution. I det nya dreamteamet ingår förutom Staffan Bengtsson - som fortsätter som chefredaktör med oförändrad glöd - duktige och erfarne grafiske tidningsmakaren Pompe Hedengren. Bland annat kommer de att satsa på att utveckla formen ytterligare. Samtidigt är det fortsatt innehållet som är det centrala. Självklart. Många utmaningar väntar förstås, men vi vill stärka FORM, vår i särklass viktigaste medlemsförmån inom Svensk Form. Vi är nu redo för detta steg.
Samtidigt var det en lite vemodig känsla att tacka av It is media, som verkligen framgångsrikt har drivit upp FORM. Vi har jobbat så hårt tillsammans. Jacop en sann entreprenör, och hans unga team och skickliga annonsförsäljare. Sedan deras övertagande har annonsintäkterna fördubblats, redaktionella sidorna ökat, liksom medlemsstocken och lösnummerförsäljningen. Vi har haft anledning att vara nöjda. De å sin sida hade önskat en mera kommersiell produkt, en ännu brantare stigning av kurvan och en ytterligare breddning av FORM. Inte alltid förenligt med föreningens kvalitetskrav. Nu tar de sig an nya utmaningar inom området, och vi vidareutvecklar FORM. Tiden var mogen, vi kom till ett nödvändigt vägval och går nu åt olika håll. I största samförstånd för alla parter.

FORM får nytt hem hos Arvinius Förlag, Upplandsgatan 41








Samarbetsavtalet undertecknas och firas



Tack It is media! Jacop och hans duktiga medarbetare



Tuesday, September 2, 2008

Bukowskis årliga konstkatalogssläpp

En strålande glad Carl-Gustaf Petersén berättade att det var 16 gången igår som de släppte Bukowskis konstkatalog. Som vanligt med Ernst Billgren som redaktör och eventets ansikte. Särskilt framlyft var ryskfödda Nathalia Edenmont som höstens konstnär 2008. Årets textila konstverk var Cecilia Edefalks "Double White Venus" som hon gjort för Märta Måås-Fjetterström. Massor av folk minglade inne och utanför på gatan. Alla fick en katalog, som igår ackompanjerades av Röda Korset som skramlade framgångsrikt med bössorna vid dörren. Hela sällskapet flyttade sedan över till Berns, för en scenshow med Christoffer Barnekow som programledare. Han ville skapa en låtsad kulturutredning med Carl-Gustaf Petersén. Cecilia Edelfalk, Ernst Billgren och Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth på scen. De förstnämnda fick önska tre helt fria förslag till kulturutredningen, som sedan kulturministern fick kommentera. Mest applåder fick Cecilia Edelfalks förslag om att "allt ska vara ledigt", med vilket hon avsåg att alla borde få fri tillgång till museer och andra institutioner. Lena lät sig inte bevekas, utan tyckte som alltid att man gott kunde betala för att gå på museer, likaväl som man är beredd att gå på gym osv. Carl-Gustaf Petersén hade mera skattetekniska förslag som momsavdrag, bort med reavinstskatt på lösöre, och att konstnärer ska särbehandlas när det gäller socialförsäkringslagen. Cecilia ville förutom fria entrén att alla barn måste få lära sig tidigt vad konst och litteratur är i grunden, och sist också att konst ska vara skattefri. Ernst Billgren, van och slagkraftig estradör, levererade flera bra repliker, och gick också längst med förslagen, tom försökte närkamp med kulturministern. Han ville ha "löjligt mycket" institutioner, bygg större och fler museer, formmuseum, designmuseum osv Dessutom ville han ha en public servicekanal i TV som bara visar föredrag, debatter, kulturprogram nonstop. Och varför bevara det omåttliga presstödet, har Kulturministern läst Hallandsposten på länge? Jag måste säga att Kulturministern kryssade ledigt, integert och skickligt mellan kobbarna. Tog inte emot en enda brandfackla. Det hela blev just en lättsam tillställning som det väl var tänkt. Själv var jag glad åt att hinna träffa så många och avverka en hel del jobbsamtal förutom trevligt mingel. Avslutade med en bit mat med Anna Rygård.

Fejkad kulturutredning på Berns



Sunday, August 31, 2008

Lucy Orta kommer snart



Fantastiskt att Lucy Orta kommer hit - varmt välkomna 10 september

Nu förbereder vi oss och gläder vi oss inför vårt nästa internationella besök: Lucy Orta. I samarbete med Arkitekturmuseet har vi bjudit in henne som föreläsare, samtididigt som vi visar några av de mest intressanta installationerna som konstnärsduon Lucy+Jorge Orta har producerat. Bitte Nygren och jag förälskade oss i deras arbete och besökte Lucy Orta i Paris i början av sommaren. Välkomna nu till Arkitekturmuseet, Onsdag den 10 september, föreläsning kl 18.00. Vi tar betalt i dörren 50 SEK: Lucy Orta är verksam som lärare på London College of Fashion, men lämnade tidigt modevärlden för konsten och sitt samhällsengagemang. Allt hon gör idag är i samarbete med maken, argentinske konstnären Jorge Orta. Läs mera på Arkitekturmuseets webb.

2008-08-31 Folk och Form på Formex

Först idag hann jag med att gå på Formex för att få lite intryck av "Celebrating traditions" ett tema som verkligen slagit igenom . Temat Hjärtans Fröjd gick igen i den centrala utställningen i entréhallen av Lars Ericsson och Jan Rundgren. Piggaste mötet melan street och folklore hittade vi i Aia Jüdes och Sanna Gehebeys
Ekologiska café på samma Hjärttema. Där hade de kominerat gamla dalamönster och vävar från Patron-Kari i Björbo tillsammans med unga hemligt namngivna graffittikonstnärer från Stockholm. Roligt, friskt och bitvis vackert.

Café Hjärtans Fröjd med hättor


Åsa Westlund helt nya kurbitsskor



Rekostylisterna Aia och Sanna och moraklockan som fått nytt liv



Chanel + näver + graffiti


Dala-Floda Hemslöjd i caféborden


Patron-Karis Lap top väskor mm





Rättvikskullorna redo för rapp


Tradition och nytänkande


Celebrating Tradition på Formex


Bättre design behövs på akuten!

Hela veckan gick och bloggen kom på efterkälken. Inte minst då min man råkade ut för en ovanlig bakterie som vände upp och ner på schemat. Bland annat föranledde detta flera besök på olika akutmottagningar i Sörmlands län. Där kan man tala om akut behov av förbättrade designlösningar. Att det råkade bli Sörmland, beror på att vi utgick från vår sommarbostad i Stjärnhov, där vi fortfarande mestadels kamperar innan vi slutligen ger upp sommaren, flyttar in till Stockholm och erkänner att hösten är här. Tack och lov är min man på bättringsvägen nu, men sjukvårdsmottagningarna har en del kvar att bota. Fram för bättre design!

2008-08-28 Att höja respekten för värdet av designarbetet

En gång om året möts styrelsen för fördjupade diskussioner om framtid, visioner och strategi. Det är viktigt att träffas ordentligt och få prata till punkt, som vår styrelseordförande Erika Lagerbielke underströk. Många viktiga synpunkter kom fram, som vi så småningom kommer att fästa på pränt, men vi kan i alla fall konstatera att den eld som brunnit inom föreningen genom årtioendena, att verka för bättre liv och samhälle genom design, fortfarande är grundbulten, även om det tar sig olika uttryck i olika tidevarv. Vi fortsättar att sträva efter att höja respekten för värdet av designarbetet och att höja kunskapen om nyttan av design för samhällsutvecklingen. med
Avslutade dagen med besök på¨Bonniers Konsthall och Ann-Sofie Sidéns gripande och kraftfulla videoverk.

Styrelserepresentanter Strategimöte



2008-08-26 Magnifik Polarpriskväll

Alla dagens möten fick styrka på foten på grund av oförutsedda privata händelser. Däremot hann jag med att hörsamma inbjudan jag fått till utdelningsceremoni och efterföljande middag för årets Polarpris. Kontrasten mellan pristagarna, amerikanska sopranen Renée och brittiska Pink Floyd, kunde knappast ha varit större. Ändå kändes det som om majoriteten av publiken var i precis rätt generation för att uppskatta både och. Kungen och ministrarna satt och gungade till Pink Floyds musik som framfördes av svenska rockmusiker och kombinerades med Stockholms Filharmoniker i ett imponerande arrangemang. En brasilianska som satte bredvid mig viskade i mitt öra att om det skulle bli kupp här just nu skulle de få full pott: nuvarande och tidigare regering, så gott som alla nyckelpersoner samlade. Av de gånger jag haft förmånen att vara med på Polarpriset var detta den bästa utdelningsceremonin av alla. Sympatiska, humoristiska talar av pristagarna. Svenska artistprogrammet lättsamt och samtidigt imponerande. Genidrag att Fredrik Reinfeldt delade ut priset till Pink Floyd, samtidigt som han sjöng ledig från Roger Waters "The Wall": "We don’t need no education We don’t need no thought control" som han sjungit som brådmogen elevrådsordförande i skolan. Nu som förälder, och statsminister, var han inte lika säker längre… Tidigare gånger har jag varit bjuden av Marie Ledin, som en följd av vårt Swedish Style in Tokyo då Eva Dahlgren var nere och uppträdde. Men det här gången var det fine Håkan Norelius, min egen datorexpert, som hade bjudit. Jag skriver "min" eftersom vi jobbat ihop sedan starten av 90-talet, och jag gjort alla projekt och jobb sedan dess med honom. Vi inledde med Sveriges Författarförbunds 100-årsjubileum då vi skulle placera 100 personer inklusive kungen och drottningen i stadshuset. Jag talade om vad jag ville ha, Håkan skötte hela datorprogrammet för placeringen. Därefter gick vi upp till Nobelstiftelsen, UD osv, Och numera sköter Håkan placeringsprogrammen för en rad institutioner. Men det var på författarförbundet det började. Därför var det extra trevligt och lite nostalgiskt, trådarna knöts ihop, när nu Håkan, som skött hela Polarprisplaceringen osv bjudit med Peter Curman, förre ordföranden för författarförbundet och mig till denna kväll. Min syster var också med och vi konstaterade att alla TV-kändisar var mycket minder i verkligheten än vad de verkar på TV:.

Är detta Svensk Form?


Svensk Form i Ny skepnad - Matheus firar 15 år i Sverige


2008-08-25 100 man på Taiwan Design Center

2008-08-25
Nu först börjar alla vara tillbaka från semestern och vi satt ganska många runt personalmötet idag. Samtidigt minimeras vi ju nu vecka efter vecka på grund av omorganisationen. Åt en sympatisk lunch med Staffan Carenholm, förbundsdirektör på Sveriges Arkitekter. Nyttigt att utbyta information, ställningsaganden och positioneringar utifrån våra olika utgångspunkter. Att samarbeta mellan våra områden är önskvärt från alla håll. På eftermiddagen fick jag besök av en förtrupp från Taiwan Desgncenter, Michael T.L. Lin. Om en vecka kommer en 10-mannadelegation. Han jobbar på Taiwans design center, där man numera har ett 100-tal anställda för att främja designfrågorna för samhällsutvecklingen och en årlig budget på ca 64 miljoner kronor. De har redan börjat planera för sitt stora designår 2011 och ville ha tips och helst också svenskt deltagande.

2008-08-23 Rejmyre matters – konstnärliga perspektiv på ett brukssamhälle.

2008-08-23 Rejmyre matters – konstnärliga perspektiv på ett brukssamhälle.
I lördags en utflykt till Rejmyre. Jag var inbjuden som vernissagetalare av arrangörerna , Sissi Westerberg (konstnär/formgivare) och Veronica Wiman (curator), som tagit initiativet genom sin förening LAND. En sammankomst av konstnärer från Sverige, Finland, Norge och USA. De engagerar sig i processer och projekt som utforskar och interagerar i olika samhällen, om platsers identtet, värderingar, historia. Arbetet med Rejmyre hade inletts redan för ett år sedan, och även ingått i en installation i Los Angeles tidigare, nu visades ett delresultat av processen i en utställning i Engelska magasinet mitt i hantverksbyn i Rejmyre. För min del var det lärorikt ur alla aspekter, eftersom jag skam till sägandes aldrig tidigare varit i Rejmyre. Såg förstås glasbruket, museet, mässingsfabriken. Idag jobbar ett 30-tal glasblåsare i hyttan och man märker att det kommer fler och yngre formgivare och hantverkare som intresserar sig. Fantiserade om hur mässingsfabriken skulle kunna genomgå metamorfoser med hjälp av nytt designtänkande. Under vernissagen fick vi förklaringar till vart och ett av de konceptuella verken. Till detta bjöds polkagrismaränger och saft från cafeet intill, och de äldre föreningsmedlemmarna som varit med om tillkomsten var stolta och intresserade. Det hettade verkligen till i positiv och konstruktiv anda under det efterförljande seminariet, där alla berättade glatt och villigt om vilka de var och om det egna engagemanget för trakten, kulturen och konsthantverket. Näringslivschefen (nytillträdd från Göteborg), glasbruksrepresentanterna, kulturfolk och bybor. Alla var fyllda av idéer. En av formgivarnas och konstnärernas många roller är ju också att ge oss andra dimensioner och låta oss se vår vanliga vardag ur helt andra perspektiv.

Director Taiwan Design Center




Rejmyre Glasbruk



Sissi förklarar verken i Rejmyre Matters



Samtal kaffe och bullar i Rejmyre



Näringslivschefen applåderar Lennarts utbyggningsförslag