Sunday, May 17, 2009

Just anlänt till Sao Paulo, inspirationsrik första dag

Första dagen i Sao Paulo innehöll mer än jag någonsin kunnat hoppas på. Jag har exempelvis sett en av de bästa utställningar jag upplevt. Drabbad helt enkelt av kraften. Dessutom på samma plats, SESC Pompeia, där jag på onsdag har möte för att sälja in vår designutställning för barn"Svenska Frön". En underbar, väl fungerande plats för alla generationer. Inte nog med det. Dessutom var denna utställning på samma tema: för barn. Dock i detta sammanhang med samtida konst av högsta kvalitet, utan pedagogiska förklaringar, som barnen helt enkelt fick ge sig i kast med. Omedelbart och utan omvägar. Starkt. Sammanträffandena slutade inte där. Curatorn för utställningen var en av mina bästa vänner från Brasilien-tiden, konstnären och curatorn Evandro Salles, bosatt i Brasilia. Jag ringde upp, han råkade vara i Sao Paulo, utställningen öppnade igår. Vi har inte setts på 20 år, vi beslöt att ses inom en timme och se på den. Allt hängde ihop. Under våra år i Brasilien blev han en nära vän, nu sågs vi här igen i helt rätt sammanhang.....oj, nu kommer nästa möte redan. I tid i Brasilien, otroligt! Fortsätter senare med både bilder och text.

No comments:

Post a Comment