Friday, March 7, 2008

Dags för steget bortom CSR?

Veckan går mot sitt slut. Idag ägnas hela dagen åt Saving the Planet in Style. Vi inledde morgonen med ett frukostseminarium på Berns i samarbete med Sustainia som jobbar med hållbar affärsutveckling. Temat var CSR – Corporate Social Responsibility – ur tre perspektiv: 1) ur ett mediaperspektiv med chefredaktören Mikael Salo som talade om vad som händer i Sverige och världen ur ett mediaperspektiv, medias roll som granskare och påtryckare i positiv och negativ riktining. 2) Susanne Sweet, docent med CSR-inriktning på Handelshögskolan redogjorde från forskning om företagens arbete med CSR- och hållbarhetsfrågor. Deras uppdrag inte så mycket att granska, men att kartlägga hur det ser ut, fördjupa studier och lyfta fram goda exempel. 3) Magnus Rignell från Sustainia, som också är Svensk Forms kontaktperson. Som en illustration tog han den vita t-shirtens historia. Den som kanske en gång producerades i Borås, sedan i Portugal, sedan i Kina och när det blev för dyrt i Bangladesh, kanske snart i Afrika och vem vet, om ett tag kommer kanske prouktionen tillbaka till Borås. Han berättade om tre företag de jobbat med. Alla som talade framhöll det goda exemplets makt, hur angeläget det är att framhålla de företag som jobbar förebildligt, som hittar nya vägar och nya lösningar. Det kanske börjar bli förlegat att tala om CSR (även om Magnus krasst konstaterade att det var lättare att kommunicera som begrepp till företagen än hållbarhetsfrågan som är så stor och komplex). Det måste helt enkelt bli uppenbart att det är mera lönsamt för företag att jobba bra med hållbar utveckling, ur alla aspekter, miljömässigt, socialt och ekonomiskt. The business of business is to make business - även här.

No comments:

Post a Comment