Friday, September 28, 2007

Hela veckan i ett svep

Det var någon som undrade om proppen gått ur mig också eftersom jag inte bloggat på hela veckan sedan Telefonplansbeskedet. Men nejdå, så lätt är det inte att få mig på fall. Men jag har varit på en del internetbefriade utflykter, så jag tar hela veckan i ett svep i stället.
28 september Nordic Design Challenge – Designa Din egen trosa!
Börjar bakifrån med dagens pressfrukost på Svensk Form: Stora designtävlingen "Nordic Design Challenge" som arrangerats av Libresse i samarbete med JC. Svensk Form har i det här fallet endast upplåtit lokalerna till företaget, men vi har redan fått frågor på vad vi håller på. Samma reaktioner som när vi jobbade med McDonalds kaffemuggstävling, eller för den delen med Rusta Design Awards. Stora massproducerande företag, med stort konsumentunderlag som bestämmer sig för att arbeta medvetet med design. Bort med elitstämpeln..Vi kliver ut ur finrummet och släpper in design i vardagen. Vackrare Vardagsvara i 2000-talets tappning helt enkelt. Dagens verklighet. Möter nya grupper. Vi välkomnar att nya sorters företag vill ta klivet och ge arbete till formgivare. Kunnig jury – om än lite väl manlig i just detta fall, David Carlsson ordförande, Tom Hedqvist m fl. OK villkor, glada vinnare. Engagemanget har varit hur stort som helst 90.000 bidrag. Rita ett mönster till en ny trosa - Libresse började redan med att ändra på mensskyddsförpackningen. Finaliserna kom från hela Norden, och vinnare blev Camilla Nhu Quynh Bui från Norge.
Den som stal mitt hjärta var dock Harry, Staffan Bengtssons lille son, en synnerligen målmedveten ung man, som jag hoppas få träffa snart igen..

No comments:

Post a Comment