Thursday, November 15, 2007

Designstafetten - Reala lämnar över pinnen till Tom Hedqvist

Samuel Nyholm hade förberett en annorlunda samtalsform, när han i onsdags överlämnade pinnen i designstafetten till sin gamla lärare och rektor på Beckmans, Tom Hedqvist. I sin egen inbjudan skrev han: The discussion will be on the topic of "death", and other related things. Tom visste temat, men var ganska överraskad när Samuel började visa bild efter bild och bad Tom associera. Vem var konstnären, mindes han när de talat om bilden sist, vad såg Tom ? osv. Det visade sig att minnesbilderna dem emellan var lite suddiga, och vi fick följa hur de klarnade och trådarna sakta nystades upp. Inledningsbilden som Samuel visade var japanske träsnittsmästaren Hokusais våg, han kom ihåg att Tom hade visat den i sin undervisning. Tom undrade om Samuel mindes vad han sagt. "Var det inte något om din pappa?" sade Samuel. "Nej, men om min teckningslärare". Tom berättade om sin unike teckningslärare, som förutom att lära dem teckna, också var en skicklig pedagog som öppnade nya världar för honom. Den här vågen hade läraren ställt fram under ett par veckor för att eleverna skulle få gissa vad det var. Tom hade fått hjälp av sin pappa, och kunde därmed gissa rätt. Sedan vecklade läraren ut hela Hokusais konstnärsskap för eleverna. Anledningen till att Samuel just valt Tom som nästa länk i stafetten, var just att han uppskattade att Tom inte bara var begränsad till grafisk form, utan även visade andra sammanhang och synsätt för eleverna. Det var tack vare det som Samuel gått vidare på den banan. Så fortsatte samtalet. Ett böljande växelspel, stundtals magiskt, långsamt, små tystnader här och där, viss osäkerhet, men tankeväckande. En mix av bilder från Goya, Rossini, Picasso, Albrecht Dürer, uppblandade med slarviga målarboksbilder och klipp ur tyska tidskrifter, nazistporträtt osv. Symbolspråk och relationer mellan olika bildvärldar. De höll på i nästan två timmar, publiken liten och intim, nära lyssnande. Tätt och spännande.

No comments:

Post a Comment