En jätteinsats låg bakom arrangemangen på Årets Färgdag på Färgfabriken, som drog över 200 besökare för en heldag. Elever från olika skolor hade gestaltat miljön och gjort små utställningar i lokalerna och 8 föredragshållare fyllde dagen. Alltfrån grundläggande färginformation, till praktisk applikation, filosofi, hållbarhetsperspektiv och framtida trender behandlades. Särskilt inbjudna var färgstarke konstnären och formgivare Per Arnoldi från Danmark och trendanalytikern Gottfried Plank från tyska mode…information. Bland svenska talarna designer Mia Cullin, ljusdesigner Svante Pettersson, forskaren och företagaren Marcus Bergman och curatorn från Färgfabriken David Carlsson Daboczy. Och så Thomas Hård förstås från Färginstitutet som gav grunden till färgarbetet. Det började en gång på 50-talet inom Svensk Slöjdföreningen, med Anders Hård och Erik Berglund som gav färgkurser i Leksand, ställde ut på H55 och påbörjade den forskning och utveckling av färgsystemet NCS som så småningom ledde till instiftandet av Stiftelsen Svenskt Färgcentrum 1964.
Jag hade rollen som moderator, och passade till sist på att som dalkulla på att slå ett slag för det starka röda färgämnet koschenill. En färg som kommer från en australiensisk sköldlus och som på 1800-talet letade sig in i Dalarna och ändrade folkdräkternas mode. De gamla grå yllestrumporna byttes mott knallröda. De grälla färgerna dök upp överallt, i vävar, påsömsvantar, kjolsäckar…det är också svensk form.
Fru Forms nya blog - New Blog 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment