Tuesday, December 11, 2007

Måndag 10 december Utvärdering

En gång i halvåret har vi utvärdering med personalen på Svensk Form. Hösten bara försvann, men när vi går igenom våra kvantitativa och kvalitativa mål så ser vi verkligen hur mycket vi ändå har hunnit med. Det finns mycket ambition, energi och engagemang bland medarbetarna som har trollat med de egentligen enda fria 2-3 miljoner som varit vårt spelrum när de fasta kostnaderna är betalda. "De får mycket för pengarna" som en styrelsemedlem konstaterade, när han jämförde vad en konsult i näringslivet kostar.

VERKSAMHETSPLAN FÖR VÅREN 2008
Planerna för 2008 är också i full gång, vi tar med oss vidare våra tre interna ledord: medlemmar, mötesplats och motor.

Citerar här från inledningen i vår verksamhetsplan för våren 2008:
"2008 inleds med flera nysatsningar: FORM i nytt format, sänkta medlemsavgifter, Svensk Form Service blir egen verksamhetsgren och samarbetet med övriga designorganisationer tätnar. Huvudtema är Saving the Planet in Style - design för hållbar utveckling.

FORM är vår viktigaste medlemsförmån. Det är också en effektiv plattform för att vidga och fördjupa kunskapen om design och att föra debatt. Svensk Forms folkbildande roll har fått förnyad aktualitet. Medlemsrekrytering prioriteras genom sänkta medlemsavgifter och ökad periodicitet. Stärkt redaktion och ny grafisk form är del av förändringsarbetet.

Sverige behöver en ny offensiv designpolicy ur näringspolitiskt perspektiv. Det är primärt syftet med SDS – Svenskt Designsamarbete, en informell sammanslutning, som Svensk Form initierat tillsammans med andra svenska designorganisationer. Offentliga sektorn och industrin ska förmås att bättre använda designkompetens för tillväxt. En utmaning är att påvisa mervärdet som design kan skapa, den omätbara kvaliteten. Svensk Form tar gärna en övergripande roll för samarbeten och samgåenden där det är möjligt.

Svensk Form Service blir en egen verksamhetsgren med samma syfte som föreningen att stimulera designutvecklingen. Bl.a. genom förmedling mellan designer och företag. En huvuduppgift är att marknadsföra och höja värdet av formgivares kompetens.

Mötesplatsen Svensk Form Stockholm och regionalföreningarnas mötesplatser runtom i Sverige är centrala för verksamheten. Genom utställningar och programverksamhet nås en bred allmänhet. Utmärkelsen Design S delas ut i juni. Nästa omgång av UNG lanseras i februari. I samband med Stockholm Design Week i februari visar vi utställning med Ray och Charles Eames och senare i vår Svenska Tecknares "Kolla". Flera nya internationella samarbeten planeras.

Svensk Form har en unik historia som vi vill tillgängliggöra, främst digitalt, men också genom film, utställning och FORM. Vi hoppas på ytterligare accessmedel och utökar vårt samarbete med Centrum för Näringslivshistoria."

No comments:

Post a Comment