Tuesday, January 29, 2008

Måndag den 28 januari: Dofter på Berns!

I samma ögonblick som jag öppnade dörren kände jag den ljuvliga doften och värmen som strömmade emot mig. Kardemummakaka. Mammas sätt att välkomna mig när jag kom hem till Björbo i helgen. Hur dofter bara på en tiondels sekund kan slå an en massa strängar, skapa associationer, väcka minnen. Trots dofternas betydelse, har det har inte varit lätt att för alla som givit sig på att efterhärma dem. Till exempel med resebyråer som försökt sig på att locka turister till olika resmål genom att skapa dofter av Indien, Thailand osv. Just i veckorna ser vi många pojekt som handlar om ljuddesign och ljusdesign, men kanske dags för lite inblick i var doftdesignen befinner sig i Sverige – genom all kulinarisk vurm med smaker, viner och choklad. Parfymer och doftljus. Biltillverkarnas doftlaboratorier för att få fram den perfekta doften av ny bil. I England och Holland är man visst långt framme på utbildningarna med design och fragrances. På radion häromdagen sändes ett reportage om Berns dofter. Reportrarna gick runt och kommenterade hur det doftade i olika delar av Berns. Sprang förresten förbi Berns, och drogs med i den stämning som nu som nu i veckan präglar hela lokalen. Allt är omgjort för den stora modeveckan med cat walks, fotografer, pressfolk och moderiktiga människor. En enorm och imponerande satsning. 24 visningar ska ske på Berns. Fick en glimt av Carin Westers show. Hörde att Sandra Backlund gjort starkt intryck under dagen. Jag ska försöka hinna med så många jag kan under veckan.

No comments:

Post a Comment