Under måndagen och tisdagen ordnade Konstfack i samarbete med Transformator http://www.transformator.net/ två helt späckade seminariedagar med utmärkta föreläsare på temat design och konsumtion. Helt kostnadsfritt. Vällovligt och givande. Salen fylld, framför allt med Teo Enlunds industridesignstudenter, folk från designbranschen och några enstaka från näringslivet. Synd bara att vi inte sett någon inbjudan förrän påminnelsen kom i början av januari. Därför hann jag bara själv slinka in under eftermiddagens fyra sista föredrag. Trots det, fick jag hursomhelst en stimulerande och välblandad dos. Norrgavels Nirvan Richter trollband publiken med sitt uppriktiga och delvis självutlämnande föredrag om hur han driver sitt företag på värdegrunderna Människan - naturen – evigheten. Han talade om behovet av närvaro i livet, det humanistiska förhållningssättet "den här planeten behöver människor som längtar och verkar utan egoistiska motiv". Flera av de yngre var efteråt helt lyriska och intagna av hans framträdande – som dessutom såväl svarade mot tidigare trendspanande föredragshållare som alla pekat mot dagens längtan efter autencitet. Efter hans personliga inlägg, kom passande just en ung trendstrateg, Christena Cheng som gjorde ett begåvat, ledigt, glatt och trendsspråksmättat svep över dagens trender, designens betydelse som accelerator för dagens konsumtionsexplosion. Även hon underströk det självklara i att det inte finns något samband mellan välstånd och välbefinannde. Hon visade olika modeller, strukturer och gav exempel på företag och varumärken. Avgörande är att vi idag står inför den helt nya utmaningen enligt Al Gores berömda formulering "vi har 7 år på oss att rädda världen" vilket givetvis fått konsekvenser för ett mera emotionellt och moraliskt medvetande i våra konsumtionsmönster. Vi måste få behålla vår lust och bling, bling, men vi gör det med samvete. Hon undrade varför inte fler företag, designer tar sig an denna utmaning "Shit, ser ni inte att det finns en helt ny spelplan, ett helt nytt fönster? Varför tar inte fler chansen?" "Design är en fantastisk accelerator för människors beteende". Efter henne kom designstrategen Anna Kamjou, som tog oss tillbaka till 1500-talet, och gav en mera akademisk och historisk bakgrund till karnevalens ursprungsbehov, som en relief till att beskriva våra överkonsumtionsbeteenden idag. "Bring back the carnival – men i framtidstappning". Allt är ett sökande efter mening, att vi shoppar upplevelser, njutning – dagens metakonsumtion. Vi skaffar nya kök och köper kokböcker men vi lagar inte mat, vi har snyggaste underkläderna, men ingen har sex längre. Hon drog också våra konsumtionsmönster hur det utvecklats på senare tid – Ego, Eco, Evo. Nu söker vi varumärken som erbjuder oss skuldfri konsumtion, som tar bort vår skuld. "design är ett slags förkroppsligad meningsskapande". Hon avslutade med att ge alla blivande designers några råd: Skaffa er bra kunder och skaffa er makt över produktionsprocessen! Daniel Ewerman från Transformator, sade helt självklart att design handlar om att engagera människor att samlas kring en idé. Där är visualiseringen ett bra verktyg som kan ena människor. Lätt när det gäller produkter, större utmaning när det gäller tjänster. Han beskrev sin egen resa från att designa produkter till att designa tjänster och de svårigheter och möjligheter det innebär. Att göra samma sak som med fysiska produkter. En utmaning är t ex att tjänster produceras och konsumeras samtidigt. Det ultimata är när tjänst och produkt förenas "vi behöver utveckla produkter med ett högre tjänsteinnehåll". Hur det viktigaste och mest värdefulla i designprocessen sker på research- och idéstadiet. Där befinner sig Transformer. Vi ska konsumera, javisst, pengar ska vara i rörelse. "Om vi slutar handla så stannar samhället, men låt oss lägga tjänsteinnehåll i produkterna på ett smartare sätt. Industridesigner har en viktig roll att spela i detta!" Han var så självklar, tydlig och genomtänkt, en perfekt person för att kommunikation med små och medelstora konsumentföretag. Efter honom avslutades dagen av Karin M. Ekström, Företagsekonom, Centrum för Konsumtionsforskning CFK från Göteborg med en övergripande bakgrund om "Design & Konsumtion - igår, idag och imorgon". Även hon talade behovet av av konsumtion för tillväxt och konsumenternas makt att förändra. Idag är konsumenten befriande oförutsägbar – följer ej de upptrampade stigarna – och hållbar utveckling är prio.
Förstod också att jag missat några guldkorn, som t. ex Martin Ingvar från karolinska, som talade på måndag om vad som händer i hjärnan när vi konsumerar.
När ett sånt här ambitöst program med förstklassiga talare läggs upp önskar man förstås att många fler, framför allt från näringsliv och beslutsfattarhåll, kunde få tillfälla at lyssna. Dagen handlade naturligt nog om konsumentens och designers makt och ansvar. Nu dags för beslutsfattarnas och företagens ansvar. Kanske vi kan ta en stafettpinne och göra ett nedkok i en pecha kucha – inom ramen för Saving the Planet in Style….
Fru Forms nya blog - New Blog 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment