Thursday, May 22, 2008

Rättelse till DN!

Det ska mycket till för att få mig arg, men idag satte jag nästan kaffet i vrångstrupen när jag läste mitt citat i den lilla notisen som skrivits av Therese Uddenfeldt på DN:s kultursida om vårt nya Designarkiv. Det lanseras nästa den 28 maj www.designarkiv.se . Journalisten ringde igår och vi hade ett långt och intressant samtal där hon frågade mycket om poängen och varför man lägger resurser på att tillgängliggöra historiskt material inom design - jag försökte förklara att det inte bara handlade om produkterna utan den omkringliggande samhällsdebatten, som ett exempel kan man följa hur diskussionerna om smak och kvalitet ändrats under åren osv. Hon skickade på uppmaning snällt mitt citat för godkännande - jag godkände inte utan föreslog två ändringar - som hon ändå inte valde att ta med eftersom det lät så "byråkratiskt". I stället skrev hon sin egen variant: "Det handlar inte bara om design utan också om miljöfrågor, konsumtion och om vad som är god smak, säger Ewa Kumlin " Fatalt! Respektlöst verkligen! Riktigt arg! Journalister brukar annars alltid vara schyssta med sådant när det gäller direkta citat.

No comments:

Post a Comment