Sunday, October 5, 2008

Måndag den 29 september: Styrelsemöte Leksands Folkhögskola

Passade på att åka till mamma i Björbo på söndagen, i samband med att jag för första gången skulle delta i styrelsemöte för Leksands Folkhögskola, där jag faktist formellt suttit ett bra tag. När jag först fick frågan, sade jag nej, eftersom jag visste att jag inte skulle hinna delta aktivt, även om hjärtat fanns mitt i, men de tillätt mig att bli en passiv styrelseledamot. Vi hade tidigare engagerat oss i bildandet av entreprenörs- och upplevelseutbildningen i Leksand, inte minst då det förenade såväl Dalarna som Japan. Glädjande att se hur verksamheten blomstrar på både entreprenörsskolan och folkhögskolan. De har ca 150 elever var och tätt utbyte och kontakt. Lärarna och ledningen, alla eldsjälar som lägger ner oerhört starkt engagemang. Obetalbart på en skola av den här typen. Allmän linje, kreativt entrepernörsskap, design, metall, keramik, bokbinderi, dekoratörsutbildning finns på schemat. Upptagningen till högskolor är procentuellt mycket hög, särskilt på metall och keramik. Nu ska bildas en särskild projektavdelning som ska stärka omvärldsbevakningen såväl inomlands som utomlands.

No comments:

Post a Comment