Thursday, January 8, 2009

Att ladda ner musik

Nu har jag äntligen kommit dit alla andra varit i många år. Jag har krupit till korset och skaffat min första Ipod! Jag är helt såld! Min nya smarta leksak! Inköpt på flygplatsen på väg hem från Bali för några dagar sedan. En försenad julklapp från maken. Jag har länge känt behovet att sortera musik för olika tillfällen, men haft ett motstånd mot att stoppa lurar i öronen och stänga ute omvärlden. Inte ens när Sony Walkman dök upp för många år sedan och min svåger försökte övertala mig om hur fantastiskt det var att springa i skogen med musik i öronen blev jag övertygad. Jag sprang och sprang, men bestämde mig för att jag hellre ville höra skogen och ljuden omkring mig. Dessutom extremt visuellt orienterad som jag är, har jag glatt överlåtit musik och apparat-valen åt andra i familjen. Förr hade man ju endast en gemensam stereoanläggning och en TV hemma. Några paradigmskiften senare har vi i stället våra individuella lösningar i mobiler och spelare som vi bär med oss runt världen. Alltså nya tongångar även för mig. En helt ny värld öppnar sig. Hos oss har vi mängder av CD-skivor som hamnat huller om buller efter alla våra flyttar runtom i världen, och nu börjar jag ladda ner mina favoriter i ett litet slimmat fodral som rymmer hur mycket som helst. Vilken lycka! Och Itunes nya geniousfunktion som parar ihop bra kombinationer. Svårt att sluta! Och allt som händer på området. Samtidigt som skivbranschen, kopieringsskyddet, upphovsrätt och alla följder blir allt snårigare. Ligaledare förstås Itunes. Men många duktiga svenska unga aktörer dyker upp. Som på senare tid det hypade Spotify, svenskgrundat av Daniel Ek, med sina attraktiva utvalda inbjudningar för att ladda ner fritt till nätlyssnarna. Och nu kommer andra svenska konkurrenter som Tunerec och Chilirec och öppnar nya vägar som alla väntat på. Snart kommer säkert alltfler artister att lägga ut sina lanseringar direkt på nätet, som Radiohead startat med. Nya kommersialiseringslösningar följer. Även Apple tar nu bort kopieringskyddet få musiken som släpps via Itunes – plockas från 10 miljoner låtar. Jag har ännu så länge fullt sjå med alla mina egna CD:s, men snart redo för nätet, filmerna, bilderna. Sent uppvaknande kan man säga. Nu tar jag med min lilla eleganta oranga Nano på resan till Småland på Möbelriksdag! Men ni kommer inte få se mig med lurar i öronen på stan. Jag är fortfarande alldeles för nyfiken för att stänga ute livet runtomkring.

No comments:

Post a Comment