Tuesday, February 17, 2009

H&M ett kultur- och designhistoriskt unikt företag

På initiativ från Centrum för Näringslivshistoria i samarbete med Svensk Form, uppvaktade vi förra året H&M med förslaget att göra en djupinventering och kartläggning av företagets historia, vilket de glädjande bejakade. De har ju jobbat på i alla sina dryga 50 år som ett affärsdrivande företag med siktet framåt. Inte tänkt på betydelsen av att spara, arkivera osv. I backspeglen ser vi ju alla H&Ms enorma inflytande och nu är det en entusiastisk arbetsgrupp från såväl H&M som Centrum för Näringslivshistoria som hjälps åt att leta efter allt som kan vara av värde att bevara och så småningom tillgängliggöra. H&Ms fd designchef Margareta van den Bosch är engagerad från H&Msidan och Ingrid Giertz Mårtenson projektleder från CfN:s och vårt håll. Jag kan bara se framför mig vilka skatter som så småningom förhoppningsvis kan ge kunskap och skapa intresse genom tillgängliggörande i olika former såväl nationellt som internationellt. Kommer att finnas mera att berätta längre fram i projektet.

No comments:

Post a Comment