Saturday, February 28, 2009

Varierande designbudgetar i de nordiska länderna

Play for Life. Det är temat vi nu enats om att samlas kring för en gemensam nordisk designutställning, på initiativ av Nordiska Rådet. När vi under några möten samlat kollegor från de olika nordiska designorganisationerna, passar vi också på att jämföra dagsläget, våra ekonomiska positioner, våra respektive regeringars inställningar till design osv. Mina nordiska kollegor uttrycker förvåning över hur pass lite man i Sverige faktiskt satsar, när man tänker på Sveriges position och ställning genom historien. Svenska Slöjdföreningen, Vackrare Vardagsvara, Stockholmsutställningen allt som ligger i grunden. Vi har som sagt från och med nästa år drygt 2 miljoner från staten (Kulturdepartementet) för att främja svensk design i Sverige och Internationellt. Arkitekturmuseet tar då över de 6 miljoner som vi haft för att driva den officiella mötesplatsern för design. Vår omsättning sjunker då från årets omkring 10 miljoner till 6 miljoner - vilket vi naturligtvis måste ändra på! (SVID, vars finansiering delvis kommer via Näringsdepartementet, vet i dagsläget inte hur deras finansiering blir ens detta år.) Mina nordiska kollegor har dragit några runda siffror för mig, med förbehåll att det kan finnas fler komponenter, men som en intressant jämförelse: Finskt designforum omsätter ca 20 miljoner kronor, med statlig finansiering ca 13 miljoner. Island som just startat ett Designcenter får 1,5 miljoner kronor staten under 3 år för att starta upp en verksamhet. DOGA, Design- och Arkitekturcentret i Oslo har 43 miljoner norska kronor. Danskt Designcenter har en omsättning på drygt 20 miljoner danska kronor varav största delen från staten, om jag förstått rätt. De har alla lite olika beräkningsgrunder, men klart är att Sverige ligger förhållandevis risigt till.

1 comment:

  1. Hej Eva...
    Jag läser detta och tänker, oj får vi så lite...
    Igår kväll var jag ute med en svensk väninna som oxå bor i Paris och vi förundrades över hur lite svensk konst och design man hittar i Paris medans det finns mycket mera Dansk och Norsk till exempel... Vad beror det på undrade vi... nu har jag svaret när jag läser din blog...
    Det kan väl inte bero på att vi har mindre bra konstnärer, designer, formgivare, illustratörer, photographer osv.... för att det vet jag att vi har gott om....
    Man blir bara förbannad, fattar inte politikerna att det är investering på longterm.... satsar man på design och Formgivare så kommer man att skörda senare.... Hur ska sverige växa och ta sin plats i världen om inte våra politiker vill skapa en plats åt oss...Vill tro på oss...
    När jag flyttar hem kommer jag att göra mitt bâsta för att skapa ett kontaktnät av designer formgivare, photographer konstnärer........ vill inte staten hjälpa oss får vi hjälpa varandra....

    ReplyDelete