Saturday, May 16, 2009

Umeå – Sundsvall-Stockholm-Norrköping-Sao Paulo

En händelserik vecka minst sagt. Glöm sömn. Ska ta igen det nu när jag sätter mig på planet till Brasilien. Förra helgen for vi till Umeå för Svensk Forms Årsmöte. Glad stämning i Norrlandsoperan, där MADE-festivalen pågick för fullt. UglyCute hade gjort en välkomnande knallgul inramning av hela platsen. Gult som i Svensk Form-gult. Svensk Form Botnias ordförande Anna Sjöberg och hennes medarbetare hade gjort föredömliga arrangemang i samarbete med Umeå kommun och vi blev bortskämda varje minut. Hedvig af Ekenstam gladde sig åt Svensk Forms stipendium om 20.000 SEK: Leif Pagrotsky följde med oss upp och var på sitt allra bästa humör när han delade ut stipendium om 30.000 SEK till TAF Arkitekter. På kvällen en premiäromgång av Pecha Kucha Umeå, som gick lysande. Nästa morgon kastade jag mig på bussen längs Norrlandskusten och anlände Sundsvall kl 14.00. Kl 14.15 fick jag äran att inviga Design S och hela Sundsvalls Museums imponerande Designmånad. Design S, Ung, Levande Design. Kiki Hammarström lotsade mig rätt och kl 16.00 var det retur till Stockholm. Veckan gick i samma tempo. Måndagsmöte med alla våra externa projektledare öppnade ögonen för bredden och styrkan i det vi håller på med, trots att vi är så få i fasta staben. Den 12 for jag till Norrköping för att kicka igång Pecha Kucha i gamla bomullsfabriken. Succé även där. . I SDS namn bjöd vi i onsdags på middag för Kultur- och Näringsutskotten. Förutom god mat och dryck, bjöd vi på goda argument om varför design behövs. Givande diskussion och nya kontakter. Samma kväll bjöd vi på mingel för att välkomna tillresande arkitekterna Astrid Klein och Mark Dytham från Tokyo, Pecha Kuchas grundare, och för att berätta om höstens Swedish Style i Tokyo, som firar 10-årsjubileum. De var sedan huvudtalare på den internationella Färgdagen som Färgcentrum ordnade på Rival. NCS, Natural Colour System, ett system som bygger på vår perception av färger. Utvecklat på 50-talet inom Svensk Form av Anders Hård och andra vetenskapsmän. NCS-systemet firade 30 år med fin bankett på Clustret på kvällen. Fick till och med ta en svängom på gammaldags sätt på slutet som jag älskar. Fredagen gick i krisens tecken, skar i alla budgetar. Svensk Forms ekonomi har också åkt på bakslag från den pågående omvärldssituationen. Vi måste tänka om på flera sätt. Vända på örena och trolla med knäna igen.

No comments:

Post a Comment