Tuesday, June 16, 2009

Ingrid Sommar - Dåligt uppdaterad?

Kommentar från Svensk Form till Sydsvenskan på artikel av Ingrid Sommar I dålig form. publicerad 10 juni

Ingrid, du skriver som vanligt en massa kloka saker men Du verkar också ha missförstått en hel del när det gäller Svensk Forms verksamhet av idag. Kanske är Du lite dåligt uppdaterad?

Vi håller med i allt du skriver om bristen på officiell designpolitik, oklarheterna i kulturutredningen och mediernas obegripliga tystnad när det gäller form och design. Samtidigt som designens roll som samhällsförändrare är angelägnare än någonsin, med alla de sociala, miljömässiga och ekonomiska utmaningar vi står inför. I dag pågår en rörelse bort från det individuella perspektivet till ett gemensamt större socialt engagemang, med långsiktigt hållbar utveckling som mål. Här kan designer bidra med att visualisera och tillgängliggöra komplexa företeelser och att påverka produktionsprocessen. Något som Designboost fångat upp på ett välgörande sätt med sina kunskapsdagar.

Vad du inte verkar veta är att Svensk Form driver samma frågor och har ett nära samarbete med Designboost. Särskilt i år genom projektet Bistro 3000 – Serving the Future om hållbar design och mat, som också valts ut av regeringen inför EU-ordförandeskapet.

Det är också en del annat Du missat, som ditt konstiga påstående att Svensk Forms medlemsföretag skulle vara designmässigt "godkända". Tvärtom, vi välkomnar alla och vill ha fler medlemmar, både företag och privatpersoner. Tidskriften FORMs uppdrag är i högsta grad att diskutera och ifrågasätta, och kommer att fortsätta med det oavsett eventuella konsekvenser. Däremot ligger en breddning av tilltalet i uppdraget just för att välkomna fler och inte bara de redan initierade. Såväl företag som privatpersoner. Bägge grupper förenas av intresset för form och design, däremot har de delvis olika förväntningar av sitt medlemskap.

Vår devis Bättre liv genom god design, den röda tråden i föreningens arbete genom hela 1900-talet, är relevant även i 2000-talet, om än i nytt perspektiv. God design i dagens termer förutsätter etisk och miljömässig hänsyn, utöver de funktionella och emotionella värdena. Att fler än vi delar denna uppfattning ser vi bevis för genom att våra ideellt arbetande regionalföreningar har ökat från 8 till 13 på fyra år. Enligt officiell TS-statistik har FORMs upplaga och medlemsantaletet ökat med över 20 % vid senaste mätningen 2007-2008.

Du ifrågasätter också regeringens prioriteringar att lägga 7-8 miljoner årligen på Svensk Form. Inga statliga pengar är självklara och tiderna förändras. Från och med 2010 har Svensk Form enbart ca 2,5 miljoner kronor i statligt bidrag, då det s.k. mötesplatsuppdraget för form och design redan har börjat överflyttas till Arkitekturmuseet i Stockholm. Vi tror i grunden på denna lösning med en tydlig gemensam arena i Stockholm för publiken för hela området arkitektur, form och design. För Svensk Forms del innebär det en fortsatt intensiv verksamhet, oftast genom samarbeten, som exempelvis med Designboost i Malmö. Som en följd av det minskade anslaget är kansliet visserligen reducerat. Däremot arbetar vi i stället med ett tiotal externa projektledare i Sverige och utomlands. Det är förstås jättetufft med ekonomin men vi har mycket att uträtta men vi håller ut och jobbar för det vi tror på.

Efter dialog med våra designföretag har de prioriterat gemensamma internationella satsningar framför allt i Milano, London och Tokyo, i Tokyo under det nu under 10 år inarbetade namnet Swedish Style. Visst finns det risk att utställningar kan uppfattas som produktkavalkader, men det goda exemplet, inte bara slutprodukten utan designprocessen bakom, är fortfarande ett effektivt pedagogiskt grepp för olika målgrupper, med olika kunskapsnivå och intresse. Vi har alla en kommunikativ utmaning när vi talar om design och hållbar utveckling, begrepp som riskerar att urvattnas. Då är det angeläget att kunna konkretisera och exemplifiera.

Internationell positionering och hållbar utveckling ligger idag högst på vår agenda. Ute i världen är efterfrågan och respekten för svensk design, med sina humanistiska perspektiv, kanske större än någonsin. Vi önskar att man från officiellt håll förstod att förvalta detta kapital och att man skulle satsa ännu mera, som i alla våra grannländer..

1 comment:

  1. swedish style i tokyo 2008? var var den?

    ReplyDelete