Friday, July 3, 2009

Svensk Form ska lära sig tänka mera affärsmässigt

I tisdags hade vi en halvdagsövning med trygge och vänlige norrländske konsulten Christer Mäkinen, som skulle lära oss tänka mera affärsmässigt. På vår beställning naturligtvis, med nya förutsättningar och ny omvärld måste vi också lära oss tänka nytt. Bestämma vad vi ska rensa bort och vad vi ska koncentrera oss på framöver. Att ha en processledare som får igång oss att lägga tid på denna nödvändiga mentala omställning är nyttig övning. Återigen den enkla: varför finns Svensk Form? Vad är det som vi har som är skillnad och som kan göra skillnad? Tydlighet. Vad har vi för tjänster och erbjudanden som är relevanta för våra "kunder". Vi övar oss att tänka i termer av kunder och varor. Hur bearbetar och underhåller vi våra kunder, vad är kundens reella behov? Vilka är våra kunder, vilka är våra varor? Stapelvaror, lagervaror, färskvaror? Att göra ekonomiska rapporter och beräkningar på hur var och en disponerar sin tid, hur många procent som ska vara intäktsbringande på varje person, hur många procent som ska höjas på intäktssidan i timmar för att vi ska nå det resultat som vi behöver för att nå den budget som vi behöver för att klara 2010. Tät rapportering och uppföljning på var och en. Visserligen har vi länge tänkt i dessa banor och arbetat intuitivt i denna riktning, exempelvis i våra projekt, men nu är det supertajta ramar som ska till. En förskjutning från det som har varit till en ny verklighet. Över sommaren ska var och en tänka över vilka kunderbjudanden som har potential. Vi börjar med low haning fruits. Svensk Form Service på väg. I höst sätter vi igång konkret.

No comments:

Post a Comment