Wednesday, June 10, 2009

Nu inleds det konkreta samarbetet med Arkitekturmuseet

Alla springer frenetiskt så här års mellan skolavslutningar, personalfester, jobbmöten och arbete som ska vara klart före midsommar. Jag har varit hemma en vecka sedan min resa, och jag vet knappt i vilken ände jag ska börja. Direkt förra veckan började vi med ett ekonomiskt krismöte. Även vi har drabbats av den omgivande ekonomiska krisen i form av lägre intäkter från företag än tidigare, så vi måste justera om budgeten och dra hårt i handbromsen redan i år. Annars är 2010 vår stora utmaning. Det handlar om att krympa och koncentrera. Hållbar utveckling och positionering av svensk design internationellt är fortfarande fokus, extra tacksamt nu i dessa tider när svensk design med sina sociala och humanistiska perspektiv är så efterfrågad. Jag sitter också dessa dagar i samråd med Arkitekturmuseet för att lägga upp strategin för hur Svensk Forms nationella mötesplatsuppdrag ska fortsätta inom museets arena helt och fullt från och med nästa år. Deras rapport om det vidgade uppdraget ska in till regeringen per den 1 juli, så det är bara ett par veckor kvar. Igår inledde vårt första påtagliga samarbetsprojekt med invigningen av UNG. Det blev en välbesökt och glad vernissage, med en ny publik för museet. Lovande.

No comments:

Post a Comment