Friday, November 14, 2008

Kultur som dörröppnare till Asien

Årets Kulturexportseminarium handlade om Kulturexport till Asien. Kulturexportseminariet arrangerades nu för tredje året i följd av SEK - Svensk Exportkredit. Jag var inbjuden som en av talarna tillsammans med Tommy Kullberg, som introducerat IKEA och H&M nyligen till Japan, Peder Jonsson från Kreab, Pär Ahlberger, Sveriges ambassadör i Singapore och Ronald Jones, professor från Konstfack som talade om Indien. Ett hundratal deltagare samlades i Nalens lokaler, många från SEK, Exportrådet, UD osv, mest från officiellt håll, näringsliv och mindre från kulturhåll. Lite för liten tonvikt på KULTURENS betydelse för exporten, det blev mera om hur svenska företag kan etableras i Asien och kulturella skillnader i affärsetik osv. En summering är att vi måste bli bättre på att främja vårt varumärke i Asien, att inte vare så rädda för att gå in på den kinesiska marknaden och att ta tillfällen i akt till större närvaro i Asien, nu när alla dörrar öppnas. Bilden som stannar kvar efter dagen är alla de kilometerlånga ringlande köerna som fortsätter i Tokyos olika stadsdelar för såväl IKEA som H&M. Tommy Kullberg, som hjälpt till med etableringarna, är en smittande talare och visade smått fantastiska bilder från köerna. Unga tjejer som övernattat för att komma in efter 11 timmars köande till nya trendbutiken H&M som öppnade i coola stadsdelen Harajuku förra veckan. H&Ms personal hade laddat med mat och en hel lastbil med vatten till de törstande köerna. Eftermiddagsseminariet avslutades med mingel och tilltugg. Själv hoppas jag få stöd och engagemang inför Swedish Style in Tokyo 2009 - då vi firar 10-årsjubileum.

No comments:

Post a Comment