Saturday, June 27, 2009

British Design Council har stora muskler

Det känns mycket bra att British Design Council tar på sig ledartröjan för att driva projektet vidare att göra internationella jämförelser mellan länder på designområdet. Som sympatiske chefen för designcentret David Kester avslutade: It wont be perfect, but good enough is better than nothing. We'd better get going as fast as possible. British Design Council bildades 1944, Englands nationella strategiska desinginstitution - hur man bäst kan använda design för att göra UK mera konkurrenskraftigt, kreativt och hållbart. Man har intäkter på omkring 188 miljoner kronor (främst från Department for Innovation, Universities and Skills och Kulturdepartementet) Idag ca 60 anställda. De lägger upp 3-årsstrategier i som sedan redovisas i publikationer. Förra perioden 2004-2008 har man drivit "Designing Demand" som bland annat gått utt på att mäta effekten av design. Där bl a 1556 små och medelstora företag ingått för att mäta hur mycket pengar de lagt på design och hur mycket de fått tillbaka. Studien visar att för 1 pund (ca 14 SEK) spenderat på design, så resulterade det i en ökning av 50 pund över förväntade intäkter för företaget. Och massor av andra resultat förstås. Nu inleder de en ny treårsstrategi under namnet "The Good Design Plan" De ger också ut en publikation DCM (Design Council Magazine) vars senaste nummer innehåller en artikel om den oefterhärmliga Skandinaviska designen, där den svenska designen får beröm för sina regionala framgångar. På förstasidan på webben har de en flik med framgångsrika design cases. De beskriver också projekt i en separat publikation "Wouldn't it be great if..." där bland annat Pecha Kucha lyfts fram som ett framgångsrikt projekt. David Kester känner medvind för förståelsen för designens kraft i samhället nu i kristider, beslutsfattare lyssnar alltmera och nästa vecka, för första gången i historien har deras styrelse blivit inbjudna till premiärministern på Downing Street nr 10 för att tipsa om hur "to design us out of the recession"

No comments:

Post a Comment