Wednesday, June 24, 2009

Många inkommande förslag om Svensk Forms roll och möjligheter

Vi jobbar nu på att bli mera affärsmässiga och vässa våra erbjudanden för maximal relevans för våra företag och medlemmar, med bibehållna mål och kvalitet i verksmheten. Dagligen får vi dessutom förslag utifrån på projekt och samarbeten som är värda att fundera över. Idag exempelvis fick jag från fyndige och framgångsrike entrepernören Staffan Johansson, som bland annat driver bench marking projekt genom Waagstein Research AB och nyligen gjorde ett pilotprojekt, ett match making event mellan små- och medelstora indstriföretag och designföretag på Röhsska i Göteborg. I dag var inspelet: ”Kommunernas näringslivsverksamhet har ofta en liten grupp som fokuserar på "kreativa näringar". Man satsar ett antal miljoner. Deras programförklaringar handlar om att de ska hjälpa företagare inom kreativa näringar att få fart på affärerna. Men när man kollar in vad de gör i verkligheten så skapar de inga kontakter mellan kreativa leverantörer och företagare/beställare utan de skapar mest olika mötesplatser för kreativa.
Det behövs mötesplatser för kreativa och organisationer som företrädder dessa yrkesgrupper men det är inte kommunernas näringlivsverksamhets uppgift utan den uppgiften ska ligga på föreningar typ Svensk Form, Svid, Reklamförbundet osv.

Kommunerna ska hjälpa dessa småföretagare på samma sätt som de hjälper stora företag. Med infrastruktur fast kanske inte med byggplatser och vägar utan med förenklade kontaktytor mot beställarna.

Om kommunerna arbetade koncenterade sig på att göra det lättare att vara en liten kreativ leverantör (designer, konsthantverkare, fotograf, grafisk formgivare o.s.v.) och överlätt åt intresseorganisationerna att göra sitt jobb så skulle vi få en mycket livaktigare och sundare "kreativ sektor"
Senare på dagen fick jag besök av Bob Lee, lärare på konstfack från Kina, som också pendlar till Shanghai, bland annat för att starta inkubatorsverksamhet efter Konstfacks Transitmodell. Han har varit med att bygga upp utbytet med Tongji University som nu utvecklar en ny del för Design & Innovation. Han talade om hur det nya ” buzz word” i Kina är ”Design”. Man har produktionsapparaten, men inte lika mycket beställningar som tidigare, och inga egna unika produkter. Man skriker på designkompetens. Genom att satsa på utbyte med unga svenska och kinesiska designer i en inkubatorverksamhet kan man skapa nya jobb för svenska designer. Vill inte Svensk Form vara med på båten och förmedla designer som en affärsidé? Efterfrågan är omättlig.

No comments:

Post a Comment